H.ESSERS. DOAR DEPOZITE CU ENERGIE REGENERABILĂ. Strategie „Net Zero”

H.Essers aniversează, în 2024, 20 de ani de activitate în România. De la accentul pe operațional, la sustenabilitate și la investiția în oameni, de la șosele pline de gropi, până la o rețea de autostrăzi în dezvoltare, de la transport și depozitare pentru piața românească, până la utilizarea țării noastre ca hub regional, această companie le-a trăit pe toate. Am aflat de la Jeroen Fabry, directorul general H.Essers, cât de importantă este flexibilitatea și strategia anticipativă.

Jeroen Fabry, directorul general H.Essers „Am demarat construcția unei extensii a depozitului nostru din București, de la 50.000, la 60.000 mp, care va fi gata la 1 august, anul acesta.” „Se poate observa, deja, o creștere a investițiilor în soluțiile feroviare, încet, dar sigur. Există inițiative locale, la Oradea, la Alba Iulia. Portul Constanța se dezvoltă rapid și dacă își dezvoltă infrastructura, România are un mare potențial de a deveni poarta estică de intrare a mărfurilor în Europa, ceea ce se întâmplă deja în retail. Să nu uităm că există și Dunărea, care merge până în Germania, dar care nu este exploatată aproape deloc.”

ZIUA CARGO: Cum a fost anul 2023?

Jeroen Fabry: A fost un an dificil. Dacă vorbim despre transporturi, volumele au scăzut și, pentru prima dată după multă vreme, pe piață a fost mai multă capacitate de transport decât volume de marfă disponibile, pe segmentul internațional. De asemenea, prețul pe care clienții îl plăteau nu mai avea nimic de a face cu costurile. Iar pentru că știau că există capacitate excedentară, au organizat mult mai multe licitații. A trebuit să ne ajustăm tarifele în funcție de piață, chiar dacă știm cu toții că asigurările s-au scumpit, prețul motorinei crește și au existat și alte majorări de costuri.

Pe de altă parte, dacă ai un mode de business foarte flexibil, poți să îți protejezi EBITDA, ceea ce am și făcut. De aceea, pentru noi nu a fost un an prost, în ciuda scăderilor din piață. Iar la începutul acestui an, am înregistrat volume-record; am avut săptămâni când am avut 220 de containere pe export și 220-240 pe import.

Și în domeniul logistic a fost un an dificil, cu mult stres la sfârșitul lunii și al trimestrului, cu multe întreruperi și perturbări, producători care ori fabricau dintr-o dată volume uriașe, ori nu fabricau deloc, iar companiile logistice au trebuit să se adapteze la aceste fluctuații. Am avut clienți care au avut și 80 de camioane pe săptămână, apoi deloc.

Mulți producători au stocuri în depozite și mișcă mai puțină marfă. Puterea de cumpărare a populației s-a redus, volumele comercializate s-au diminuat, în consecință, iar acest lucru se reflectă, desigur, și în logistică. Noi activăm pe nișe de piață, în sectoarele produselor chimice și al celor farmaceutice și de aceea nu ne putem plânge. În logistica farmaceutică, am observat o creștere substanțială a volumelor, chiar dacă au existat și perturbări, din cauza bugetelor spitalelor.

Cum integrați noile reglementări privind sustenabilitatea în afacere?

La nivel de grup, am pornit pe calea sustenabilității deja de câțiva ani, este integrată în strategia noastră.

În România, am montat, anul trecut, instalații solare de aproape 1 MW, pe acoperișul depozitelor noastre de la București și Oradea. În momentul de față, am calculat că la București 40% din energie va fi absorbită de către noi și 60% vor fi livrate către rețea. La Oradea, vor fi 70-80 de procente consum propriu.

La ora actuală, este foarte bine să produci energie pentru consumul propriu, dar piața încă așteaptă schimbarea legislației. De exemplu, există o propunere ca energia pe care o livrezi către rețea să o poți vinde vecinilor, dar toată lumea se află în expectativă.

De asemenea, prețul instalațiilor s-a prăbușit, anul acesta. Dacă anul trecut costa aproximativ 1.000 de euro per kilowatt instalat, astăzi s-a ajuns la 600 de euro. În Constanța sunt mii de paleți de panouri solare care stau și așteaptă, deoarece nu mai sunt în derulare multe proiecte, finanțate prin fonduri europene.

Am ales să facem acest pas, cu 100% investiție proprie, fără să așteptăm finanțări sau fonduri europene.

Cu cât aștepți mai mult, cu atât mai mulți bani pierzi.

Am elaborat o strategie „Net Zero”, ceea ce înseamnă că, în viitor, nu vom mai avea niciun depozit care să funcționeze cu surse de energie neregenerabilă. Extensia de 10.000 mp pe care o construim acum va funcționa cu pompe electrice de încălzire.

Cred că până în 2030 tot mai mulți clienți multinaționali vor prefera să lucreze cu logisticieni orientați către „Net Zero”. Este o decizie strategică pentru noi să ne pregătim pentru asta.

Se pot observa deja schimbări de optică a clienților?

Da. Aproximativ 20-30% dintre clienții noștri cer deja rapoarte de mediu și fac diferența între logisticienii care fac eforturi de sustenabilitate și cei care nu o fac.

Noi lucrăm pe mai multe planuri.

Am comandat deja camioane electrice și așteptăm să ne fie livrate.

De asemenea, le oferim clienților posibilitatea de a alege cât de „verde” doresc să lucreze – putem transporta doar rutier, putem face transport combinat rutier-feroviar, putem transporta aerian etc. Am putut observa că mulți clienți multinaționali sunt din ce în ce mai interesați de transportul feroviar. În plus, sunt și clienți care doresc ca mărfurile lor să fie transportate 100% cu camioane propulsate cu biodiesel.

Totul are, însă, un preț. Opțiunile „verzi” sunt în ascensiune, dar presupun costuri suplimentare. Trebuie să existe în spate și rațiuni economice, calcule financiare, deoarece, până la urmă, cel care plătește este tot clientul final și nu se știe dacă are capacitatea sau dorința să o facă.

Cu toate acestea, cei care aleg să dezvolte soluții sustenabile vor avea un avantaj competitiv, în viitorul apropiat. Apoi, vor deveni o normalitate, iar industria se va aștepta să lucrezi în acest mod.

Pe ce alte aspecte ați mai pus accentul?

Pe parcursul ultimilor ani, cea mai importantă schimbare în strategia noastră a fost faptul că am început să investim în oameni, cu adevărat. Am extins programul de training intern, la toate nivelurile de personal.

Am implementat un program care își propune să îmbunătățească starea de spirit a echipei.

Organizăm sesiuni și ateliere de îmbunătățire a stării de spirit, prin care să le explicăm angajaților ce este stresul și cum pot să îi facă față. La bază se află o cercetare pe care am demarat-o, acum doi ani, pe baza unui chestionar, menit să scoată în evidență starea lor de spirit, și la care a răspuns un eșantion format din 30-40% dintre angajați. Trebuie să ținem cont de faptul că stresul este ceva personal și de aceea, programul este unul foarte specific.

În ultimii 10 ani, ne-am concentrat foarte mult pe latura fizică, programe „fit-to-grow”, alergare, ciclism… Dar trebuie să fii pregătit și să te simți bine și din punct de vedere mintal. Stresul nu va dispărea niciodată, dar îi poți învăța pe oameni cum să îi facă față mai bine. Când am venit în România, în urmă cu 16 ani, companiile se concentrau în special pe operațional și pe training-urile practice. Dar acest lucru tinde să se schimbe. Sustenabilitatea nu înseamnă doar ecologie, ci și investiții în oameni. Lucrurile devin din ce în ce mai complicate.

Cred că următorii 2-3 ani vor fi foarte volatili, cu suișuri și coborâșuri, dar rămânem optimiști și vom studia cu atenție orice oportunitate care ar putea să apară.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.