Hidrogen, la un val distanță

Lhyfe a inaugurat primul site-pilot din lume pentru producția de hidrogen regenerabil. Cine este Lhyfe și ce legătură are hidrogenul cu industria de transport? Sunt întrebări pe care mi le-am pus, la rândul meu, atunci când am primit invitația de a participa la un eveniment, în Franța, în interiorul portului Saint-Nazaire. Înaintea acestui moment, am avut impresia că deja a fost stabilit faptul că hidrogenul își va face debutul în transporturile rutiere abia peste zece ani, sau mai mult. Și totuși…

Fabrica Lhyfe de la Bouin (Franța) a reprezentat punctul de plecare, tehnologia utilizată fiind, acum, adaptată pentru producția hidrogenului pe mare.

Lhyfe este o companie înființată în 2019, fiind unul dintre pionierii mondiali în producția de hidrogen verde. Anul acesta, compania a inaugurat, la Saint-Nazaire, proiectul său de producție de hidrogen verde offshore. Practic, este pentru prima dată în lume când hidrogenul regenerabil va fi produs pe mare. Platforma „Sealhyfe”, care urmărește să deschidă calea pentru o nouă paradigmă energetică așteptată la nivel mondial, începe o perioadă experimentală de 18 luni, la chei, apoi în largul coastei Le Croisic, pe site-ul de testare offshore (SEM-REV).

Lhyfe este o companie creată în 2019:

  • are deja un portofoliu comercial puternic, cu o capacitate totală de producție instalată de 9,8 GW, în Europa, până în 2030, reprezentând o producție estimată de peste 3.300 de tone de hidrogen regenerabil/zi
  • are peste 120 de angajați
  • are filiale în Germania, Danemarca, Țările de Jos, Suedia, Spania și Regatul Unit și birouri în Belgia, Țările de Jos, Finlanda, Norvegia și Portugalia.

O provocare globală – producerea hidrogenului pe mare

Lhyfe a inaugurat primul loc din lume pentru producția de hidrogen din turbine eoliene onshore în septembrie 2021 și, acum, se pregătește să-și implementeze soluțiile la nivel european. Însă compania este convinsă de rolul esențial pe care îl are offshore-ul în producția industrială a hidrogenului verde. Practic, în întreaga lume, cursa pentru hidrogen a pornit și dezvoltarea parcurilor eoliene offshore este în plină expansiune.

Producerea hidrogenului folosind turbine eoliene offshore ar putea permite tuturor țărilor cu ieșire la mare să aibă acces la hidrogen regenerabil, produs local și în cantități industriale, pentru a decarboniza transportul și industria. Cu toate acestea, până acum, nimeni nu a produs hidrogen pe mare. Tocmai pentru a demonstra că este posibil, Lhyfe a demarat proiectul offshore.

Matthieu Guesné, președinte, CEO și fondator al Lhyfe: „La Lhyfe, avem un singur scop: să lăsăm copiilor noștri o planetă mai respirabilă. Acesta este motivul pentru care am dorit să preluăm o provocare tehnologică majoră, să dovedim – prin producerea hidrogenului pe mare pentru prima dată – că este posibil să facem acest lucru de astăzi. Deschizând calea pentru producția în masă de hidrogen regenerabil pe mare, Sealhyfe este pe deplin în conformitate cu strategia UE de a realiza un lanț de hidrogen offshore și dorește să contribuie la asigurarea suveranității energetice a țărilor. Accelerarea dezvoltării turbinelor eoliene offshore anunțată de Președintele Republicii va accelera dezvoltarea strategiei Lhyfe pentru proiectul offshore.”

Provocări majore

Prin acest site-pilot, Lhyfe va produce primele kilograme de hidrogen verde regenerabil la chei și, apoi, pe mare, funcționând automat, în cele mai dure condiții. Astfel, compania a proiectat și realizat o unitate de producție, pe o platformă plutitoare, conectată la o turbină eoliană plutitoare.

Platforma Sealhyfe trebuie să facă față mai multor provocări majore. Discutăm de efectuarea tuturor etapelor producției de hidrogen pe mare, adică preluarea tensiunii electrice de la turbina eoliană plutitoare, pomparea, desalinizarea și purificarea apei de mare și spargerea moleculelor de apă prin electroliză, pentru a obține hidrogen verde regenerabil. Sistemul va trebui să funcționeze perfect, în ciuda condițiilor extreme legate de vânturi puternice, valuri mari și riscul îmbătrânirii premature a pieselor (coroziune, șocuri, variații de temperatură etc.).

Bineînțeles, platforma trebuie să funcționeze complet automat, fără intervenția fizică a unui operator, cu excepția perioadelor de întreținere programate, care au fost integrate optim, încă din faza de proiectare.

La finalul fazei de testare de la chei, platforma Sealhyfe va utiliza zona de testare offshore SEM-REV, în largul coastei Le Croisic, la aproximativ 20 de kilometri de coastă. Dispozitivul va fi alimentat cu energie electrică provenită de la o turbină eoliană plutitoare, instalată în cadrul site-ului de testare offshore, în 2018.

Electrolizatorul a fost furnizat și optimizat pentru aceste condiții excepționale de funcționare de către Plug Power, unul dintre liderii pe această piață. Împreună, Plug și Lhyfe au dezvoltat primul electrolizor capabil să funcționeze pe o platformă plutitoare.

O primă fază de probă, de șase luni, a fost începută la chei, în portul Saint-Nazaire, pentru a obține măsurători inițiale de referință și a testa toate sistemele (de desalinizare și răcire, control de la distanță, managementul energiei, rezistența la condițiile de mediu etc.).

La finalul acestei prime etape, Sealhyfe va petrece o perioadă de 12 luni, în largul coastei Atlanticului. Platforma va fi instalată la mai puțin de un kilometru de turbina eoliană plutitoare, fixată printr-un sistem de ancore.

La sfârșitul acestui proces, Lhyfe va dispune de un volum substanțial de date, care ar trebui să îi permită să proiecteze sisteme de producție offshore mature și să implementeze tehnologii robuste la scară largă, în conformitate cu obiectivul UE de a produce 10 milioane de tone de hidrogen regenerabil pe an, până în 2030.

Astăzi, Sealhyfe are capacitatea de a produce până la 400 kg de hidrogen regenerabil pe zi, echivalentul a 1 MW de putere. Până în 2030-2035, offshore-ul ar putea reprezenta o capacitate instalată suplimentară de aproximativ 3 GW pentru Lhyfe.

Radu BORCESCU

Saint-Nazaire, FRANȚA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.