O echipă puternică

O firmă este ca o cetate. Cu ziduri și încăperi, cu lucruri de valoare, cu schim buri comerciale cu alte cetăți, cu posturi, unele de conducere, altele de execuție, cu măsuri de securitate și secrete care trebuie păstrate… Dar, în primul rând, o firmă (sau cetate) este legată de oameni, de relațiile dintre ei și scopul comun pe care îl au (sau ar trebui să îl aibă).

Radu Borcescu, redactor șef Ziua Cargo

Pandemia și, mai ales, măsurile luate pentru a reduce răspândirea virusului au afectat multe firme din zona de transport și logistică. Unele au fost obligate să reducă semnificativ activitatea, altele chiar să închidă… și toate au fost „provocate” să se reinventeze. Dar ce înseamnă asta? Simplu! Renunți la ce aveai și te apuci de ceva nou. Partea cu renunțatul este, într-adevăr, simplă, pentru că, în această perioadă, nu a reprezentat o opțiune – pur și simplu activitatea nu a mai funcționat. Dar să începi ceva nou?

Să treci de la un transport acoperit aproape în totalitate de contracte la unul bazat pe piața spot, să renunți la o industrie în care te-ai specializat pentru a accesa una nouă, să te descurci cu încasări mult diminuate și un grad extrem de inconfortabil de im predictibilitate și să ai curajul să faci investiții… să ai pretenția ca angajații să muncească mai mult și să învețe lucruri noi, când este clar că veniturile lor vor rămâne, în cel mai bun caz, la fel ca înainte!

Nu este imaginație – sunt firme care chiar au făcut aceste lucruri, în timpul ultimelor luni. Cum au reușit? Au avut noroc, bineînțeles. Însă, până la noroc, toate au ceva în comun – au fost atente la schimbările din piață, au căutat răspunsuri și, cel mai important, s-au bazat pe o echipă funcțională.

De-a lungul timpului, am văzut multe firme de transport care au căutat să își organizeze activitatea atât de bine, încât să obțină siguranță și predictibilitate, în ciuda faptului că acest domeniu este, în general, impredictibil și cu fluctuații importante, de la lună la lună. Unele au ajuns la rezultate remarcabile…

Însă, în pandemie, organizarea perfectă nu a mai fost suficientă. Trecerea rapidă la un mod complet nou de lucru nu mai lasă loc de reguli precis descrise în fișa postului și de raportări stricte, pe un lanț ierarhic rigid. „Echipă” înseamnă oameni care își asumă un proiect nou, care urmăresc țintele asumate și sunt gata să depășească obstacolele…

Ajutorul între membrii echipei și încurajările sunt naturale, în condițiile în care eșecul nu reprezintă o opțiune acceptabilă. Sunt momente speciale să constați că munca ta obișnuită este realizată de altcineva, doar pentru că tu ești implicat în ceva nou. Asta înseamnă echipă și asta este ceea ce au experimentat unele firme, în perioada pandemiei. Aici se face diferența între entitățile care îngroașă statisticile și dispar în primii ani după înființare și companiile care trec peste momentele grele, pentru a deveni și mai puternice. Iată de ce, înainte de cifră de afaceri, profit, salarii și investiții, cel mai important scop al unei firme ar trebui să fie o echipă puternică. Pentru cei care au experimentat acest privilegiu – felicitări! Pentru ceilalți… vor mai fi și alte crize…

Și, pentru că eu nu pot spera, în 500 de cuvinte, să descriu „echipa” la fel de bine cum Saint-Exupéry a făcut-o în doar două fraze, voi încheia cu un citat din Citadela:

„Obligă-i să clădească un turn împreună și-i vei transforma în frați. Dacă vrei să se urască, aruncă-le grăunțe.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.