RTCY 2020. INTERNATIONAL LAZĂR COMPANY: Siguranță, soliditate și stabilitate

International Lazăr Company este unul dintre operatorii români de transport, care pot fi numărați pe degetele de la o mână, care au trecut prin toate etapele transportului românesc. Și, în toată această perioadă, compania a rămas aceeași afacere de familie, cu aceeași energie de a dezvolta business, în timp ce alții au vândut afacerea, au scăzut sau, chiar, au dispărut.

Aniversând, anul trecut, 25 de ani de existență, Internațional Lazăr Company reprezintă un exemplu autentic de stabilitate și dezvoltare, chiar și în condiții dificile ale pieței, iar performanțele sale au fost confirmate și de specialiștii din domeniu. Am avut șansa de a evalua performanțele ILC în cadrul mai multor concursuri: European Transport Company of the Year, unde compania a obținut un foarte prestigios loc trei, în anul 2010, și, în două rânduri, competiția Romanian Transport Company of the Year, în 2012 și 2016.

Amintim faptul că, înainte de 1994, Ion Lazăr, unic acționar al ILC, desfășura deja comerț cu mașini, piese auto și fructe și a dorit să dezvolte și mai mult comerțul cu piese auto, înființând o companie de transporturi. Parteneriatul cu Dacia a însemnat un important test de seriozitate și maturitate, pe care ILC l-a trecut cu brio, devenind transportator strategic pentru producătorul francez.

Un alt moment semnificativ pentru afacerea de transport a fost și achiziționarea edy Spedition, în 2015. Acest pas a însemnat dezvoltarea transportului intern și trei noi puncte de lucru – Buzău, Deva și Zalău.

ILC dispune de propriul service, autorizat să intervină la toate tipurile de vehicule, având inclusiv linie ITP. Însă, pe lângă transporturi, au fost dezvoltate, în timp, și alte activități. În 1999, ILC a preluat pachetul majoritar BAT Bascov, iar, un an mai târziu, a fost achiziționat Mecanpetrol Găești. A urmat Agromec Topoloveni. Comerțul cu vehicule second-hand s-a materializat într-o nouă firmă, Verkauf Trucks.

„În ceea ce privește spațiile logistice, Lazăr Logistics totalizează, în prezent, aproape 100.000 mp, cea mai recentă inițiativă fiind o nouă firmă, deschisă anul trecut, ML Logistic Parks, în asociere cu un partener străin, care operează un depozit de 17.000 mp, la cererea unui client care a contractat 8.000 mp, pe o perioadă de 11 ani”, a declarat Cătălin Lazăr, director comercial ILC.

Un an dificil, pentru toată lumea

Anul 2020 se dovedește a fi dificil, dar nu are un impact cu adevărat dramatic asupra unei companii care a demonstrat întotdeauna stabilitate și eficiență. „Am crescut activitatea în domeniul construcțiilor, adaptându-ne cerințelor actuale, realizând din acest sector aproximativ 15-20% din cifra de afaceri a anului 2020. Am investit, în 2019 și 2020, circa 4 milioane de euro în echipamente pentru construcții, iar anul viitor, 2021, vrem să investim cel puțin 5 milioane de euro, deci încercăm sa ne adaptăm tendinței actuale legate de investițiile în infrastructură. Anul trecut, cifra de afaceri din transport era de 27,5, iar anul acesta, cred că o să atingem 21-22 de milioane de euro. Scăderea o să fie undeva la 20%”, a spus Cătălin Lazăr, subliniind, însă, faptul că planurile de investiții și proiectele de dezvoltare ale companiei nu se opresc, cel mai recent exemplu fiind deschiderea unei balastiere, în segmentul construcțiilor lucrurile mergând foarte bine. Și asta nu este tot. „În domeniul expedițiilor, aveam așteptări mari pentru 2020, un proiect care s-a realizat, dar care, din cauza pandemiei, nu s-a desfășurat așa cum trebuia. Dar, chiar și înainte de pandemie, cam toată lumea auzise că va veni o criză și oamenii erau reținuți, iar băncile începuseră, deja, în ultimii doi ani, să realizeze audituri mai dese.”

Cătălin Lazăr, director comercial International Lazăr Company: „Poate nu mai avem cea mai mare flotă, dar transportul rămâne imaginea noastră, ceea ce ne-a consacrat și direcția pe care o să mergem în continuare, dar nu mai suntem, astăzi, dependenți de el. Este clar că transportul este singura industrie care n-o să moară niciodată și care le leagă pe toate celelalte. Dacă va fi nevoie să ne diversificăm și pe alte moduri de transport, o vom face. În final, contează cel mai mult eficiența și cel mai important este să utilizezi toată flota și să acoperi toate fluctuațiile de volume de pe piață.”

Investiții în flotă

Trebuie subliniat și faptul că ILC continuă și investițiile în flotă, deși, poate, cu mai multă precauție. „Anul acesta, chiar dacă vorbim despre o situație dificilă, am achiziționat 10 camioane Mercedes-Benz Actros noi, cu MirrorCam, și 10 DAF. Pe lângă acestea, am retras o parte dintre camioanele EURO 5 de pe internațional și le-am introdus pe relația Turcia, unde a crescut puțin volumul. Acestea au fost înlocuite, pe internațional, de cele 20 camioane noi, la care s-au adăugat încă 35 unități Actros rulate, generație 2017, care au ajuns și ele, recent, în parc. Astfel, transportul internațional, către occident, se consolidează”.

De asemenea, directorul comercial ILC a subliniat faptul că, în 2019, compania și-a reînnoit parcul de semiremorci cu 42 de unități Schmitz noi și 105 unități Berger, ușoare, care oferă o productivitate mai mare. „În funcție de capul tractor, poți încărca până la 26,5 t comparativ cu 24, cât se încarcă în mod normal. Iar economia o împarți cu clientul. Am transformat circuitul actual din mega, în light. A fost vorba despre o investiție serioasă, semiremorcile Berger costând mai mult decât cele normale cu 20-25%, dar ce nu reușim să amortizăm din volumul de marfă, când circulăm cu 24 t, amortizăm din consumul de motorină”, a precizat Cătălin Lazăr.

Unul dintre cei mai mari formatori de personal

Din punct de vedere al personalului, ILC are o politică bine definită, care și-a dovedit eficiența, formând câteva mii de șoferi, de-a lungul timpului.

„Procedura de recrutare este simplă: șoferul vine la angajare, i se verifică CV și experiența pe care o are, stau de vorbă cu el, văd dacă are stabilitate, dacă îmi inspiră încredere și dacă are «mână de șofer». Dacă îl accept, se face un training la sediul nostru, apoi îl pun în dublaj. Avem câțiva șoferi care sunt formatori și, ca rezultat, nu cred că am avut 5 cazuri în care nu am selectat bine, în ultimii 4 ani”, a arătat Cătălin Lazăr.

Directorul comercial ILC subliniază că, totuși, au apărut schimbări și pe piața muncii, cauzate inclusiv de efectele pandemiei. „Anul acesta, nu am redus salariile sau diurnele, având contracte ferme cu clienții până în 2021, și mă așteptam să vină șoferi, dar nu a fost chiar așa. Din contră, imediat după starea de urgență, când au început lucrurile să se miște, chiar au plecat câțiva. Au și venit câțiva, dar mă așteptam să vină mai mulți cu experiență și mai puțini începători care vor să se afirme. Pe partea de personal TESA, este mai multă stabilitate decât la șoferi, dar a fost un moment, în vară, în care multe persoane din piață, în general, au dorit să își schimbe locul de muncă, iar noi nu am fost ocoliți de această tendință. Dar situația s-a stabilizat, între timp”.

Având de partea sa experiența unei companii care a sărbătorit „nunta de argint” cu piața transporturilor din România, precum și o familie unită și o echipă pe care se poate baza, Cătălin Lazăr privește cu optimism viitorul apropiat, în ciuda crizei cauzate de către pandemie. „În 2008, aproape că nici nu am simțit criza. Au fost scăderi, dar nu ca acum, iar transportul nu a fost, atunci, atât de afectat ca alte segmente. Dacă se va ajunge din nou la stare de urgență, anul viitor va fi mai rău decât 2020. Dar dacă se continuă trendul actual, care este de creștere, anul viitor va fi unul bun. Cu optimism, am previzionat ca 2021 să ajungă înapoi la nivelul înregistrat în 2019.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.