RTCY 2020. TRANSALEX: Stabilitate, la un nivel optim

Transalex a fost înființată de către Lucian Frățilă, în 1992, și și-a început activitatea cu un camion Roman Diesel. Ajungând, în scurt timp, la o flotă de 5-6 camioane, compania a mizat, încă de la început, pe transportul internațional. Condusă, în prezent, de către fiul fondatorului, Alexandru Frățilă, firma s-a reprofilat pe transport frigorific și de containere.

Alexandru Frățilă își amintește că, pe parcursul anilor, până la aderarea României la Uniunea Europeană, cele mai dificile momente au fost legate de autorizațiile de tranzit și de CEMT-uri și de operațiunile de vămuire.

„După 2007, de când s-a liberalizat piața, prețurile au căzut. Pe de o parte, transportatorii erau mai liberi, dar, dar pe de cealaltă parte, își săpau propria groapă, la prețurile de dumping la care se mergea. Exista totuși, un lucru care ne susținea, și anume prețul motorinei”, și-a amintit Alexandru Frățilă. „Am avut și perioade bune, și perioade grele, am resimțit și noi criza din 2008, dar de la sfârșitul lui 2009-începutul lui 2010, firma a început din nou să dea roade. Am pornit din nou de la un singur camion, cu prelată.”

În 2014, compania s-a reprofilat pe transport frigorific, în urma unor teste de 3 săptămâni, realizate cu o semiremorcă specializată, de la Krone.

„Ne-am dat seama că este altceva decât transportul cu prelate. Am văzut un impact pozitiv atât pentru șoferi, cât și pentru companie. După 4 săptămâni de la returnarea vehiculului, am achiziționat prima semiremorcă frigorifică, ulterior înlocuind întreaga flotă. Avem încă și semiremorcile cu prelată, dar le folosim ocazional”, a arătat directorul general Transalex.

Cel mai vechi cap tractor aflat în flota companiei este din 2015, iar cele mai noi patru unități s-au alăturat flotei la începutul lunii noiembrie 2020. „În majoritate, camioanele noastre sunt Mercedes-Benz Actros, dintre care 2 cu MirrorCam. Lucrăm în sistem de buy-back la 4 ani. Am ajuns la concluzia că nu ne mai dorim să fim proprietari de camioane, ultimele patru unități fiind achiziționate într-un fel de leasing operațional.”

Rute mai puțin populare

În prezent, compania realizează uneori și transport intracomunitar, dar s-a decis să abordeze mai ales rute cu încărcare din Germania, pentru Sarajevo, Kosovo, Georgia și, mai nou, Turcia, pe relații mai atipice, care necesită, încă, autorizații. „De patru ani, lucrăm din nou, anual, cu CEMT-uri care, acum, sunt suficiente, se pot comanda online și le primești prin intermediul serviciilor de curierat. Am răspuns întotdeauna necesităților clienților noștri, mergând, astfel, pe relații pe care mulți transportatori le-ar fi refuzat. Piața de transport către vest este o piață aproape saturată, toată lumea se bate pe prețuri de dumping și își fură căciula unul altuia. Este inadmisibil ca, atunci când, pe Germania, ai costuri per kilometru de 0,70 eurocenți, să mergi sub costuri, dar încă mai sunt transportatori care practică acest lucru, stricând piața. Și pe export sunt prețuri care lasă de dorit”, a declarat Alexandru Frățilă.

Majoritatea curselor sunt pe sistem „round trip”, nu necesită un efort extrem în administrare, iar 60% dintre ele sunt bazate pe contracte, restul fiind curse spot.

Camioanele Transalex parcurg, în medie, între 12 și 15.000 km per camion per lună cu un singur șofer și 17-18.000 în echipaj. Pentru cursele expres în echipaj, compania dispune de 5 șoferi de rezervă. „În ultima perioadă, nu am avut probleme cu șoferii, iar fluctuația, pe parcursul ultimilor ani, a fost, oricum, scăzută. Pe partea de TESA, suntem 3 persoane, dar urmează să mai angajăm, în viitorul apropiat, încă una, pe partea de relații cu clienții și de dezvoltare”.

Prin seriozitate, câștigi încredere

Consumul mediu lunar pe flotă este de 25-26 l/100 km, lucru care se datorează și faptului că se transportă și marfă ușoară. Sistemul telematic utilizat este cel de la WebEye, care și-a dovedit eficiența, în decursul timpului, fiind primul sistem pentru care a optat Transalex, în momentul în care a făcut pasul spre digitalizare.

Avantajele competitive țin foarte mult și de organizare, de costul per kilometru. „Toată flota este Euro 6, ceea ce ne ajută nu numai prin consumul scăzut de combustibil, ci și prin avantajele legate de taxele de drum.

De cele mai multe ori, am câștigat încrederea clienților prin respectarea termenelor de descărcare, prin seriozitate, flexibilitate, promptitudine. Trebuie să te mulezi pe necesitățile clienților și să nu îl refuzi niciodată. Avem și câteva companii cu care colaborăm, atunci când avem surplusuri de marfă de la clienți, dar au fost rare cazurile în care nu am putut acoperi tot volumul necesar”, a spus Alexandru Frățilă.

Un alt aspect demn de remarcat este că directorul general Transalex și-a oferit întotdeauna sprijinul pentru apărarea intereselor breslei, fiind alături de APTE 2002, nu numai cu ocazia protestelor privind RCA, ci și participând la protestele de la Bruxelles și Strasbourg.

Alexandru Frățilă, director general Transalex: „Și noi am fost afectați de pandemie, am avut clienți care au oprit activitatea timp de 2-3 luni, alții au blocat plățile, dar am mers înainte, ne-am reinventat, am găsit variante pe moment – clienți spot, alte exporturi, totul ca să nu ne oprim, să nu ținem camioanele acasă, șoferii să poată lucra etc. Impactul s-a simțit, dar nu am avut nicio lună cu minus.”

„Avem o cifră de afaceri de aproape 3 milioane de euro pe an. Avem o profitabilitate bună, mai ales datorită faptului că ținem foarte bine sub control fiecare camion și facem calcule foarte stricte.”

Stabilitate și echilibru

În ceea ce privește planurile de viitor, directorul general al companiei ne mărturisește că își dorește dezvoltare, dar cu măsură. „Până la o anumită limită, poți să susții și să păstrezi controlul, din punct de vedere al flotei, al clienților, al calității și al profitabilității. În momentul în care ai trecut de acest prag, situația devine cu două tăișuri. Poți să ai o cifră de afaceri mai mare și un profit mai mic, cu bătăi mai multe de cap, sau să obții același profit, dar cu mult mai multe probleme și cheltuieli”.

De asemenea, Alexandru Frățilă consideră extrem de important și echilibrul între viața privată și cea profesională. „În momentul în care ajungi să petreci majoritatea timpului la birou, nu te mai bucuri de nimic. Nu vreau să ajung un workaholic, vreau să învăț din greșeli și să văd și cealaltă parte a business-ului, adică satisfacția de a închide biroul la ora 17, cu lucrurile planificate și organizate pentru a doua zi și, chiar, pentru următoarea săptămână, și să poți să iei și o gură de aer. Căutăm stabilitate, echilibru, să ne păstrăm clienții și să menținem un standard înalt de calitate a serviciilor pe care le oferim”.

Raluca Mihăilescu

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.