Concursul Romanian Transport Company of the Year înseamnă inspirație. Pe lângă o strategie bine pusă la punct, o organizare corectă și, bineînțeles, viziune, fiecare dintre companiile finaliste aduce în fața cititorilor ceva special. Pentru Tramar, punctul forte îl reprezintă parteneriatul (în toate direcțiile). Rezultatul, o creștere cel puțin semnificativă a veniturilor, într-o perioadă în care a păstra afacerea stabilă reprezintă, în sine, o performanță notabilă. Haideți să aflăm mai multe împreună.
Cu o vechime de peste 30 de ani pe piață, Tramar a fost întotdeauna o companie care a ales să construiască pas cu pas, fără a face niciun compromis privind siguranța afacerii. De altfel, faptul că firma de transport face parte din holdingul Electroprecizia a însemnat că toate deciziile importante, care au presupus investiții semnificative, au fost analizate temeinic.
O companie a bunului simț
În urmă cu 6 ani, când am făcut primul articol despre Tramar, observam că este o companie a bunului simț, cultivat atât în relațiile dintre angajați, cât și cu partenerii. Un bun simț care se traduce, în afaceri, în primul rând prin a fi corect și a nu profita de momentele în care contextul te așază în poziții de forță. Este clar că Tramar nu va fi niciodată compania care înregistrează cifre favorabile pentru că a știut să speculeze o situație favorabilă. Managementul a știut, însă, să aleagă rutele corecte spre destinațiile potrivite.
Majorări de aproape 61% ale veniturilor
Iată cifrele. Conform estimărilor, 2023 va genera o cifră de afaceri cu circa 61% mai mare decât 2019. Și, chiar dacă ținem cont de majorările importante de costuri, care au avut loc după începerea războiului de la granița României, evoluția Tramar rămâne notabilă. „Dacă am încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri în valoare de 4.300.000 de euro, ne așteptăm să închidem 2023 cu aproximativ 7.100.000 de euro”, ne-a declarat Claudiu Apostol, directorul general Tramar.
Iar, odată cu majorarea veniturilor, au fost îmbunătățiți și alți indicatori de profitabilitate, în condițiile în care creșterea volumelor a fost dublată de o ameliorare a productivității.
Productivitate crescută
„Reușim să facem, în prezent, în medie, 14.500 km cu fiecare camion, față de 12.500 în urmă cu câțiva ani, iar aproximativ 40% dintre vehicule sunt operate de echipaje. În același context, procentul de kilometri pe gol s-a redus, ajungând la 4%. Am deschis linii internaționale de grupaj, deservite în fiecare săptămână de 2 sau 3 camioane, în funcție de solicitări. Camioanele noastre pot ajunge oriunde în Europa, dar am dezvoltat foarte mult relația cu Spania, de unde volumele au crescut semnificativ, oferindu-ne oportunități multiple, la nivel european”, a precizat directorul general Tramar, observând că inclusiv prețul carburantului este, în Spania, unul dintre cele mai competitive, la nivel european. De altfel, Spania subvenționează prețul carburantului pentru transportatori, iar, pentru că sunt bani europeni, CE a impus ca facilitatea să fie aplicată pentru toate companiile dintr-un stat membru, ceea ce se poate traduce într-o balanță mai echilibrată a plăților.
„Astăzi, suntem, cumva, contra curentului, înregistrând creșteri și dezvoltând activități, într-o perioadă în care piața scade. Cred că am preluat puțin și din suflul pe care l-am simțit în parteneriatul cu PallEx.”
Un partener adevărat
Aminteam, la începutul articolului, de puterea parteneriatelor. Iar, în cazul companiei din Sfântu Gheorghe, importanța lor iese atât de bine în evidență. „Totul s-a schimbat, începând cu perioada pandemiei. Am fost întotdeauna corecți cu clienții noștri, dar, înainte ca situația să devină critică, nu a reprezentat un avantaj major. În perioada în care se închideau granițele, iar partenerii noștri aveau nevoie ca marfa să ajungă la destinație indiferent de costuri, am depășit provocările și am livrat, iar majorarea tarifelor a fost una extrem de transparentă, fără niciun fel de creștere nejustificată. Au fost, în acea perioadă, mulți transportatori care au profitat, impunând creșteri nejustificate. Ulterior, bumerangul s-a întors. Aceea a fost perioada în care parteneriatul nostru cu clienții s-a sudat, pentru că a devenit evidentă nevoia unui furnizor corect de transport, pe termen lung. Am fost lângă ei atunci, iar, astăzi, ei sunt lângă noi, atenți la solicitările noastre. Avem o relație corectă cu partenerii, ceea ce ne oferă stabilitate”, a explicat Claudiu Apostol, precizând că Tramar furnizează servicii de transport pentru companii din mai multe industrii, în condițiile în care volumul derulat în relație cu cel mai important client nu depășește 12%. Este contextul în care, alături de creșterea productivității, segmentul de transport internațional (core-business-ul companiei) a oferit multe satisfacții, în ultimii ani. Pentru 2023, prognoza pentru această zonă este de aproximativ 3 milioane de euro.
Și ceva în plus…
Cu o flotă de 24 de ansambluri de 40 t, la care se adaugă un parc de 4 van-uri și un camion de 12 t (și 7 subcontractori care lucrează în sistem de exclusivitate), Tramar nu este o companie mare de transport. Iar, la o astfel de dimensiune, sunt puține resorturile care te pot ajuta să abordezi cu ușurință și clienți de transport cu nevoi mai speciale, care au nevoie de soluții de grupaj și transfer rapid al mărfurilor. Soluția a venit din parteneriatul cu PallEx, început în urmă cu 6 ani. Astăzi, acest parteneriat înseamnă, pentru Tramar, o afacere cu aproximativ 200 de clienți, care va genera, în 2023, o cifră de afaceri de circa 2.500.000 de euro (față de 800.000, în 2019).
De altfel, odată cu intrarea în PallEx, managementul Tramar a abordat altfel lucrurile, operând, astăzi, inclusiv două depozite (cu o suprafață totală de 1.800 mp), în principal pentru operațiuni de cross docking.
Pentru Tramar, a mers bine și zona de expediții, și service-ul, preferat de foarte mulți în zona Covasna (nu unul foarte mare, dar dotat cu tot ce este necesar, inclusiv pentru ITP și verificări de tahografe).
„Vom continua să achiziționăm camioane, să înnoim flota, dar nu ne propunem creșterea ei… cel puțin deocamdată.”
Tramar este, încă de la înființare, o companie a bunului simț. Managementul a decis să facă primul pas, prin adoptarea unei conduite, în relație cu partenerii, pe care și-ar fi dorit-o și în sens invers. Timpul a demonstrat că strategia a fost câștigătoare.
Mâine arată mai bine, în acest context, indiferent de vremurile pe care le trăim. Atunci când este vorba despre încredere, șansele cresc, întotdeauna!
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro