Accizele ar fi trebuit să scadă cu 1,6% la 1 ianuarie, dar Guvernul le creşte într-o jecmăneală pe faţă

Accizele ar fi trebuit să scadă cu 1,6% de la 1 ianuarie 2014, însă Guvernul a decis să nu le mai indexeze ca până acum în funcţie de cursul leu/euro anunţat de Banca Centrală Europeană (BCE) la 1 octombrie, ci de inflaţia din acest an din România. Măsura este cinică şi percepută de români drept o jecmăneală pe faţă, după ce guvernanţilor le-a convenit să calculeze la 1 ianuarie 2013 accizele în funcţie de curs, deoarece au crescut cu 5,16%, leul fiind la 1 octombrie anul trecut 4,5223 euro, faţă de 4,3001 euro în 2011. Atât guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, cât şi vicepremierul Daniel Chiţoiu, negociatorul-şef al Guvernului în discuţiile cu FMI, susţin că impactul majorării accizelor şi introducerea alteia noi reprezintă o creștere estimată a inflației de “numai” 0,2% în 2014 . Chiţoiu a admis, totuşi, că românii vor plăti “indirect” mai mult pentru cheltuielile de funcţionare a statului.

“Toate majorările de accize și indexarea cu cei 7 eurocenți au ca impact în inflație o creștere cu 0,2 puncte procentuale”, a spus Chițoiu.

Întrebat dacă, de la 1 ianuarie, un angajat cu un salariu mediu va plăti prin toate formele prevăzute în urma măsurilor anunțate după negocierile cu FMI mai mult sau mai puțin pentru funcționarea statului, vicepremierul a răspuns:

“Normal că va plăti mai mult indirect, am spus, pentru că aceste impozite și taxe se regăsesc parte din ele în costuri, în prețuri. Dar acum ca să facem o evaluare cât plătește din salariu în plus, nu se poate face o evaluare. Asta este o întrebare ipotetică”, a spus Chițoiu.

El a afirmat că acest lucru este compatibil cu programul de guvernare.

Isărescu, proptea pentru Chiţoiu

La rândul său, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a asigurat că majorările de taxe anunțate pentru anul viitor vor avea un efect limitat asupra inflației, de 0,2%.

“Conform datelor noastre preliminare și unor prime evaluări, impactul este limitat la 0,2% și consecințele unui lanț sunt limitate. Probabil că vom schimba numai balanța riscurilor de la o balanță echilibrată spre o balanță ușor superioară, ușor în creștere”, a declarat Mugur Isărescu, întrebat despre efectul majorărilor de taxe.

Guvernatorul a arătat că nu vede o avalanșă de scumpiri în lanț ca urmare a aplicării majorărilor anunțate.

BNR a redus, marți, dobânda de politică monetară la 4%, decizia Consiliului de Administrație urmând să intre în vigoare din  6 noiembrie.

De la “Acciza nu e taxă”, la felicitări

Crin Antonescu, cel care acum o săptămână asigura că “Acciza (lui Fenechiu, n.r.) nu e taxă”,  s-a declarat marţi, la finalul ședinței conducerii PNL, mulțumit de modul cum a negociat vicepremierul – ministru al Finanțelor acordul cu FMI.

“Eu nu sunt mulțumit – foarte mulțumit – doar de dl. Chițoiu, ci sunt foarte mulțumit și de premier”, a spus președintele PNL.

El a asigurat că întreaga conducere a partidului a fost de aceeași părere.

Moştenirea Fenechiu

Până la urmă, marele câştigător este condamnatul Relu Fenechiu, care a reuşit să-şi impună acciza de 7 eurocenţi (iniţial anunţată de 10 eurocenţi) pe litrul de carburant şi ar vrea să-i rămână numele legat de acest lucru.

Chiar dacă reprezintă un nou bir pentru români, liberalul ar vrea să rămână în mentalul colectiv drept “acciza lui Fenechiu”, la fel ca acciza impusă de Băsescu prin sloganul “Aici sunt banii dumneavoastră!”.

E drept că acesta din urmă nu a construit niciun kilometru de autostradă în timpul mandatului său de ministru al Transporturilor, dar trebuie recunoscut că a început modernizarea drumurilor naţionale care, la vremea aceea, erau înguste şi ciuruite de gropi.

Acum, Fenechiu aşteaptă sentinţa definitivă în Dosarul Transformatorul, după ce prima instanţă l-a condamnat la 5 ani de închisoare, alături de toţi inculpaţii din dosar – unii dintre ei “încasând” 7 ani.

Până atunci însă, va insista cât va putea de mult în declaraţii publice asupra faptului că măsura de suprataxare a carburantului îi aparţine. Spunem suprataxare pentru că, în prezent, 50% din preţul unui litru de carburant la pompă reprezintă accize şi TVA. Or, aplicarea a 7 eurocenţi pe baza impozabilă înseamnă, de fapt, impozitarea impozitului.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.