ASF a descoperit că asigurătorii achită cu întârziere plata daunelor RCA

protest-untrrAutorititatea de Supraveghere Financiară (ASF) a constatat că asigurătorii au achitat plăţile aferente daunelor RCA pentru 51,16 % din dosare în termenul legal de 10 zile în al doilea semestru (S2) din 2015, precizând că durata medie de plată în a doua jumătate a anului 2015 a fost de 19,33 zile/dosar.

Redăm integral precizările ASF:

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a realizat, în premieră, o analiză aprofundată a modului de soluţionare a dosarelor de daună aferente poliţelor auto obligatorii RCA deschise de societăţile de asigurare în semestrul II al anului 2015.

Astfel, în perioada iulie – decembrie 2015, societăţile de asigurare au deschis un număr de 116.585 dosare de daună pentru polițe de asigurare obligatorie auto RCA, dintre care: 81,73% reprezintă dosare plătite de către asigurători, 1,65% sunt dosare deschise pentru vătămări corporale/decese, 3,69% reprezintă dosare de regres, 12% sunt dosare neplătite (aflate în instanță/contestare sau sunt dosare incomplete), iar 0,93% sunt dosare respinse de la plată de către asigurători.

Conform analizei ASF, cel mai mare număr de dosare de daună neachitate, la data raportării, a fost constatat pentru  societatea City Insurance S.A., respectiv 4.710, care reprezintă 26,15% din totalul dosarelor deschise de către societate, dosare raportate ca fiind incomplete. În clasament urmează Asirom VIG S.A., cu un procent de 11,70% dosare neplătite, Generali România S.A., cu un procent de 11,62% dosare neplătite, respectiv Omniasig VIG S.A., cu un procent de 10,37% dosare neplătite.

tabel ASF 1

Analiza datelor raportate de societăţile de asigurare arată că cele mai multe dosare de daună au fost deschise la societatea Euroins S.A., respectiv 31.414 dosare, care reprezintă 26,95% din total piață, procentul de plată al dosarelor de daună la această societate fiind de 77,47%. Cel mai mare procent de dosare plătite a fost înregistrat la societatea Allianz-Țiriac S.A., respectiv 88,89% din totalul de 8.728 dosare deschise la societate.

Din analiza dosarelor de daună avizate pe RCA, care au îndeplinit condițiile de acordare a despăgubirii în ceea ce privește modul de respectare de către societățile de asigurare a termenului legal de plată și a celui de soluționare stabilite prin normele RCA, pot fi evidenţiaţi doi indicatori care reliefează perioada de timp în care asigurătorii achită despăgubirile către persoanele prejudiciate, respectiv soluționează dosarele:

  • durata medie de plată a dosarelor de daună, raportată la termenul de 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, solicitat de asigurător, prevăzut de norma RCA (art. 37 alin. (4) din Norma RCA nr. 23/2014, respectiv art. 36 alin. (5) din Ordinul CSA nr. 14/2011);
  • durata medie de soluționare a dosarelor de daună, raportată la termenul maxim de soluţionare a daunelor de 3 luni de la data avizării prevăzut de Norma RCA (art. 37 alin. (1) și (2) din Norma RCA nr. 23/2014, respectiv art. 36 alin. (1) și (2) din Ordinul CSA nr. 14/2011).

tabel ASF 2

Conform analizei realizată de ASF, societăţile a căror durată medie de plată depăşeşte termenul de 10 zile sunt: City Insurance S.A. – 50,47 zile/dosar, Carpatica Asig S.A. – 24,38 zile/dosar şi Asirom VIG S.A. – 22,63 zile/dosar. Cea mai mică durată medie de plată a dosarelor de daună a fost înregistrată de societatea Omniasig VIG S.A., respectiv 6,03 zile/dosar, un procent de 88,90% din dosarele de daună RCA fiind achitate în termenul mai mic sau egal de 10 zile.

Cele mai mari procente de dosare întârziate la plată (plătite peste termenul legal de 10 zile) au fost înregistrate la City Insurance S.A. (80,63% din dosarele plătite), la Carpatica Asig S.A. (80,11% din dosarele plătite) şi la Asirom VIG S.A. (59,99% din dosarele plătite). Pentru restul societăţilor procentul dosarelor achitate cu întârziere este sub 43%.

Referitor la durata medie de soluționare a dosarelor de daună, raportată la termenul maxim de soluţionare a daunelor de 3 luni de la data avizării prevăzut de normă rezultă că durata medie de soluționare a dosarelor este de 62,64 zile/dosar, iar 77,97% dintre dosarele de daună RCA plătite au fost soluționate într-un termen mai mic sau egal cu 3 luni, conform normelor legale.

Singura societate a cărei durată medie de soluţionare a dosarelor depăşeşte termenul legal de 3 luni (90 de zile) este City Insurance S.A. – 98,46 zile/dosar. Pentru celelalte societăţi durata medie de soluţionare se încadrează în termenul legal de 3 luni, înregistrând valori cuprinse între 44,97 şi 67,60 zile/dosar. ASF a demarat deja un control inopinat la City Insurance S.A. cu privire la această situaţie.

Potrivit legislației în vigoare, asigurătorii RCA au obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat printr-o poliță de asigurare obligatorie auto RCA, potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă. Fără a se depăşi limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condiţiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliţei de asigurare RCA, asigurătorii RCA acordă despăgubiri în formă bănească pentru:

a)    vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial;

b)   pagube materiale;

c)    pagube reprezentând consecinţa lipsei de folosinţă a vehiculului avariat;

d)   cheltuieli de judecată efectuate de către persoana păgubită.

Consiliul ASF a decis introducerea raportărilor trimestriale pe această temă, precum şi integrarea analizei în Raportul de piaţă trimestrial/semestrial, în condițiile în care dezdăunarea este obiectivul principal în apărarea drepturilor asiguraţilor.

Analiza completă a modului de soluţionare a dosarelor de daună deschise în semestrul II al anului 2015 aferente poliţelor RCA poate fi consultată aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.