ASSAI: Repararea barelor de protecție din plastic este ilegală, neconformă și pune în pericol siguranța rutieră

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) atrage atenţia că în ultimii 2 ani, peste 90% dintre societățile de asigurări din România au început să emită soluții tehnice de reparare a unor piese care, de fapt, ar trebui înlocuite. Cel mai frecvent, acest fenomen s-a înregistrat în cazul barelor din plastic ale autovehiculelor, material care conţine, pe lângă plastic și fibră de sticlă, răşini și alte materiale.

Repararea acestor repere nu poate fi efectuată în condiții de siguranță, pentru că acele piese, atunci când sunt reparate (lipite), își pierd caracteristicile necesare de elasticitate și preluare a șocului în cazul unui impact, explică preşedintele ASSAI, Cristian Muntean.

“Producerea unui accident cu un pieton care este lovit cu o mașină astfel reparată poate face diferența dintre un accident cu vătămare corporală și ucidere din culpă”, este de părere Muntean.

El îi avertizează pe toţi proprietarii de autovehicule că repararea barelor de protecție din plastic ale autovehiculelor “este o operație ilegală, neconformă și care pune în pericol siguranța rutieră”.

“Decizia de a repara respectivele piese cu scopul de a reduce costurile de despăgubire a devenit sarcină de serviciu pentru inspectorii de daune, angajați ai societăților de asigurări, funcționari care nu poartă nici un fel de răspundere pentru aceste soluții tehnice aberante, cu grave consecințe asupra siguranței în trafic atât pentru conducătorii auto, cât și pentru pietoni”, acuză Muntean.

Mai ieftin şi mai prost

Asigurătorii români apelează la astfel de soluții tehnice pentru că repararea unei bare costa aproximativ 100 de lei, pe când achiziția uneia noi costă între 800 și 2.500 de lei, în funcție de marca mașinii.

“Aroganța cu care societăți de asigurări străine înțeleg să respecte legile românești și asigurații români ne face să ne întrebăm dacă acestea procedează la fel și în țările vest-europene”, se întreabă retoric președintele ASSAI.

Consecinţe grave

Cristian Muntean atrage atenţia că “în situația în care un păgubit RCA  sau asigurat CASCO acceptă o asemenea  soluție tehnică, trebuie să se aștepte și la alte consecințe:

1. Dacă bara reparată va fi distrusă într-un viitor accident, asigurătorul îi va despăgubi doar 50% din valoarea piesei noi, pe motiv că piesa de pe autovehiculul său nu a fost nouă, ci reparată. Prin urmare, asiguratul CASCO sau păgubitul RCA va trebui să suporte 50% din valoarea acelei piese.

2. Lipsa unei garanții tehnice acordate “beneficiarului” pentru niste reparații efectuate neconform si ilegal.

3. Deprecierea valorii de revânzare a autovehiculului reparat neconform.

4. Încadrarea juridică diferită a șoferului într-un dosar penal, în cazul unui accident din care a rezultat uciderea din culpă a unui pieton din cauza unui impact cu o piesă reparată neconform. Acea piesă reparată neconform ar fi putut face diferența dintre viață și moarte pentru pietonul accidentat”.

“Bătaie de joc la adresa legilor”

“De la Allianz Ţiriac şi Asirom -Vienna Insurance Group până la Carpatica și Astra Asigurări, asistăm la un fenomen care nu poate fi caracterizat decât ca o bătaie de joc la adresa legilor, condițiilor minime de siguranță rutieră și respectului față de asigurații români prin RCA, nevinovați de producerea unui accident”, arată Muntean, adăugând că fenomenul s-a extins însă și în cazul polițelor CASCO.

“Poate că , în acest fel, înțelegem de ce sub 20% dintre șoferi își cumpără asigurare CASCO în România și aproximativ 72 – 74% dintre șoferii români își mai cumpără polițe RCA”, explică preşedintele ASSAI.

Cristian Muntean precizează că ASSAI a sesizat mai multe instituții asupra acestui fenomen:

  • Poliția Română
  • Registrul Auto Român
  • Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
  • Autoritatea de Supraveghere Financiară

Sesizare Poliţie

Răspunsul RAR:

Răspunsul RAR

Notă de constatare Allianz Ţiriac

Notă de constatare Allianz Ţiriac

Notă de constatare Asirom

Notă de constatare Asirom

“Reamintim asiguraților români că principiul de bază al asigurării este aducerea bunului asigurat la starea inițială înainte de producerea evenimentului asigurat. Autovehiculele nu au fost puse în circulație de către producătorul auto echipate cu piese neconforme care pun în pericol siguranța rutieră”, conchide preşedintele ASSAI.

Asociația Societăților de Service Auto Independente – A.S.S.A.I. – (www.assai.ro) reprezintă interesele service-urilor auto din România și are rolul de a proteja și dezvolta industria auto românească.

Scopul Asociației ca organizație non-guvernamentală profesională este să reprezinte industria de service-uri auto independente în fața autorităților române, organizațiilor profesionale, patronale și sindicale, a comunității de afaceri și a societății civile.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.