Bilanțul ASF în mandatul lui Mișu Negrițoiu

negritoiuAsociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) le atrage atenția parlamentarilor asupra responsabilității pe care o poartă în numirea și mentinerea în funcție a președintelui Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Mișu Negrițoiu, amintind că l-au audiat pentru a patra oară în ultimii doi ani fără vreun rezultat concret.

Redăm integral comunicatul ASSAI transmis redacției:

Numirea în funcția de președinte al ASF a unui personaj format în perioada comunistă, care a lucrat în comerțul exterior iar la începutul anilor ’80 a fost ba șef al agenției economice de la Los Angeles, ba atașat al României la Jocurile Olimpice de vară din Los Angeles – fără să fi fost vreun “Ilie Nastase în tenis”, ci un funcționar apropiat al unor instituții care au terorizat poporul român până în decembrie 1989 -, ne confirmă tuturor faptul că parcursul și destinul ultimilor 26 de ani ai acestei țări a stat în mâna unor personaje de acest tip, promovate în funcții-cheie de clasa politică romanească”, declară Cristian Muntean, președintele ASSAI.

El amintește principalele “performanțe” ale Autorității de Supraveghere Financiară, după doi ani de președinție ai lui Mișu Negritoiu:

  1. Stabilitatea pieței
  • ASF a redus, în data de 17 octombrie 2016, prețul RCA cu 40% pentru transportatori (preț plafonat la 7.534 lei) și a majorat cu 31% prețul RCA pentru persoanele fizice (de la 466 de lei la 610 lei). Decizia de plafonare a tarifelor RCA, deși rezolvă pe termen scurt problema prețului RCA pentru transportatori, are ca efect defavorizarea persoanelor fizice.
  • Prețul RCA pentru tineri a crescut cu peste 300%, de la un cost de aproximativ 585 de lei in luna iunie 2014, la 1.760 lei în luna februarie 2016.
  • Până în luna Iunie 2015, prima medie RCA la un camion de peste 16 tone, clasa B0, era de aproximativ 4.000 de lei. Prima medie RCA pentru acest tip de autovehicul a crescut cu 330% in 2016, ajungând și la aberații de preț – de peste 20.000 de lei. Costul mediu în UE al acestui produs, pentru acest tip de autovehicul, este de aproximativ 2.000 de euro. Preturile încep de la 700 euro – prețul mediu în Bulgaria – și sfârșesc cu aproximativ 2.800 euro – prețul mediu în Germania, aceasta fiind considerată cea mai scumpă țară pentru produsul RCA din UE. În luna septembrie 2016, prețul mediu al RCA în România, pentru această categorie, a fost de 12.500 lei (2.777 Euro).
  1. Competitivitatea pieței

Din 2014 până în prezent, primii doi jucatori din piata RCA au fost excluși de pe piață (Astra și Carpatica), iar alte două societăți de asigurări cu cotă importantă în piața RCA se află sub administrare specială.

Consiliul Concurenței confirmă faptul că piața de asigurări românească se îndreaptă spre un model de tip oligopol.

  1. Buna funcționare a pieței

În această perioada, din cauza necunoașterii pieței, a fost lansat un val de legi și de norme care încălcau principiile concurenței și care, ulterior, au fost corectate.

(Exemplu: plafonarea tarifelor service-urilor auto, stabilirea arbitrară a daunei totale etc.)

  1. Promovarea încrederii în aceste piețe

Încrederea consumatorilor în piața asigurărilor este la cote nemaîntalnite, prin limitarea garantării despăgubirilor acordate de către FGA la maxim 100.000 de euro, deși limitele RCA sunt de 5.000.000 de euro pentru daune morale și de 1.500.000 euro pentru daune materiale!

Reamintim faptul că aproximativ 8.000 de păgubiți ai societății Astra, peste 30.000 de păgubiți ai societății Carpatica și aproximativ 1.900 de asigurați ai societății Forte Asigurări nu și-au primit, până în prezent, despăgubirile legale pentru pagubele suferite.

  1. Protecția operatorilor și investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive și frauduloase

Forțarea falimentelor a două companii de asigurări românești – Astra Asigurări și Carpatica Asig.

În cazul Astra Asigurări, administratorul judiciar și lichidatorul făceau parte din același grup de firme, lichidatorul avand obligația de a verifica activitatea administratorului!

Carpatica Asig a intrat pe profit sub administrarea FGA, dupa care a fost închisă!

  1. Promovarea stabilității activității de asigurare și apărarea drepturilor asiguraților

Produsul RCA a cunoscut în 2016 cea mai mare creștere de preț (24%) dintre toate produsele comercializate în România din ultimul an, acesta având și caracter obligatoriu!

Pentru a reduce numărul de reclamații, ASF a emis Norma 24/2014, care limita accesul păgubiților RCA de a le fi analizate reclamațiile adresate către ASF, în cazul în care reclamațiile erau transmise prin reprezentanți legali ai acestora. Curtea de Apel București a corectat norma ASF prin soluția dată în dosarul nr. 5430/2/2015, pronunțată în data de 03.02.2016. În urma unui proces câștigat în instanță de către un service auto, păgubiții RCA pot adresa din nou reclamații la ASF prin intermediul mandatarilor, drept ce le-a fost furat în mod abuziv de către ASF, timp de un an și 3 luni.

  1. Alte “performanțe” ale ASF din ultimii 2 ani:
  • Președintele ASF s-a angajat în fața Parlamentului, la audierea din data 9 decembrie 2014 – când i-au fost solicitate explicații pentru creșterea cu peste 250% în acel an pentru RCA la categoria tinerilor -, că în anul 2015 “prețul RCA va crește doar cu 3-5%”. Și s-a ținut de cuvânt! Vedeți majorările de preț pentru transportatori.
  • Președintele ASF s-a angajat în scris față de transportatori, printr-un protocol, că tarifele RCA nu vor crește cu mai mult de 50% față de iunie 2015, dar acestera s-au scumpit cu peste 300% comparativ cu perioada considerată de referință.
  • A blocat în permanență proiectul EximAsig de intrare pe piața RCA, una dintre soluțiile de rezolvare a crizei transportatorilor. În urmă cu o săptămână, în urma presiunii mediatice puternice, a anunțat că susține acest proiect (din vorbe).
  • Au fost afectate puternic industriile conexe: numărul brokerilor de asigurări s-a redus cu 50% în ultimii 2 ani iar peste 700 de unități service au intrat în faliment din cauza neplății daunelor din partea firmelor de asigurări nesupravegheate de ASF.
  • Deși raportul Miliman a avut drept scop o radiografie a pieței asigurărilor, ASF refuză de peste 3 luni să îl dea publicității. Acest studiu a fost plătit din bani publici, însa nu a fost făcut public niciodată. Acest studiu infirmă toate declarațiile asigurătorilor și ASF la unison, despre situația reală a pieței de asigurări din România, prin care “asigurătorii RCA, la fiecare 100 de lei încasați, au costuri de 130 de lei”. Realitatea expusă în Raportul Milliman și ascunsă de ASF este că daunele reprezintă între 13 – 40% din valoarea unei polițe RCA, restul fiind alte cheltuieli ale asigurătorilor!
  1. Scăderea nivelului de asigurare a parcului auto național

Din cauza prețului prohibitiv al poliței RCA, nivelul de asigurare al parcului auto național scade cu aproape de 70%, situație cauzată, in special, de nivelul ridicat de cost al poliței RCA.

România riscă în orice moment sancțiuni de infringement din partea UE, amenzi colosale aplicate statului român și suportate tot de către cetățeni, prin taxe și impozite.

  1. Alinierea salariilor din toată structura organizației ASF

Aceasta este, probabil, singura performanță a acestei instituții.

Cristian Muntean, președintele ASSAI
Cristian Muntean, președintele ASSAI

Din cauza unui personaj toxic, propus și susținut până în prezent de către un anumit partid politic, piața de asigurări din România s-a întors în timp, acum 26 de ani, când prețul unui produs era stabilit de către instituțiile statului. Acesta este modelul de economie de piață proiectat în “Epoca de aur”, de către “Doctorul Honoris Causa” din Dăbuleni, Mișu Negrițoiu”, a precizat Cristian Muntean, președintele ASSAI.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.