CAMPANIA PENTRU UN TRANSPORT CIVILIZAT

Transportatorii cer STABILITATE

Criza economica, pirateria, instabilitatea legislativa sunt doar cateva dintre elementele care ameninta sa traga pe dreapta parcul de transport persoane.

„De fiecare data cand se modifica regulile, ni se spune ca ne aliniem la legislatia europeana. Oare cand o sa terminam cu aceasta legislatie europeana, care banuim ca nu se schimba asa des?!“, se intreaba carausii.

Piratii au acaparat 50% din piata

Atunci cand vine vorba despre cele mai grave probleme pe care le intampina, raspunsurile, in majoritate, au semnalat pirateria. Practic, in medie, conform chestionarului completat de cei prezenti la conferinta, aproximativ 50% din piata de transport rutier de persoane in trafic judetean si interjudetean este acaparata de pirati.

Fenomenul pirateriei este unul complex si imbraca mai multe forme, de la turisme de sub 9 locuri si pana la autocare, care opereaza pe diferite trasee fara sa detina licenta in acest sens. Utilizarea turismelor pentru piratarea traseelor pe care opereaza transportatorii este un fenomen care ia amploare. Iar atunci cand este vorba despre autoturisme, privirile si sperantele transportatorilor se indreapta catre Politia Rutiera.

„Am desfasurat actiuni pentru combaterea pirateriei din transporturi si anul trecut si in acest an. Insa ne confruntam cu mai multe probleme. Au existat situatii in care piratii si transportatorii legali au facut corp comun impotriva actiunilor noastre si ale ARR. In plus, de fiecare data, sanctiunile sunt intarziate de catre plangerile formulate impotriva proceselor verbale. Odata introdusa plangerea, aceasta suspenda orice masura luata, pana la solutionarea cauzei. Astfel, trebuie sa asteptam instantele sa se pronunte“, a aratat Comisar sef Lucian Dinita, seful Politiei Rutiere.

In plus, el a subliniat ca, in convulsiile actuale sociale, totul se rasfrange asupra transporturilor rutiere, care reprezinta un domeniu usor de accesat de catre persoanele care au ramas fara alte surse de venit. Pe de alta parte, Politia Rutiera nu poate acorda cea mai mare atentie pirateriei in transporturi in conditiile in care exista probleme mai grave.

„Avem probleme majore in ceea ce priveste accidentele rutiere, iar transportul de persoane in general nu a creat probleme in acest sens. Discutam de viteza, depasiri, neacordare de prioritate pietonilor, neatentia in conducere si abia undeva la coada listei avem indisciplina soferilor care fac transport public de marfuri si persoane. In conditiile in care avem aceasta lista de prioritati, nu putem sa realizam numai actiuni privind transporturile. Ar insemna ca avem noi ceva cu aceasta categorie de participanti la trafic, in conditiile in care acestia nu produc probleme“, a seful Politiei Rutiere.

Interjudetene mascate

Ministerul Transporturilor ar putea oferi un mod de a controla mai bine acest fenomen. „Transporturile cu autoturismele nu intra sub incidenta legii transporturilor. Una dintre optiunile privind modificarile legislative se refera la licentierea autovehiculelor cu o capacitate de sub 10 locuri, cu posibilitatea de a efectua doar transport ocazional. In acest moment, Ministerul Transporturilor nu poate actiona in zona de activitate a autoturismelor. De exemplu, in Austria si Germania, se licentiaza transportul sub 9 locuri pentru curse ocazionale. Atributul autoritatilor este de a chestiona persoanele din autovehicul pentru a verifica gradul de rudenie cu conducatorul auto. Nu se permite efectuarea unui act comercial fara licenta“, a spus Sorin Sirbu, director general DGT (Directia Generala Transporturi din cadrul MTI).Exista si alte forme de piraterie. Una dintre cele mai raspandite in ultima vreme se refera la efectuarea de transport interjudetean mascand aceasta activitate printr-un presupus transport regulat international. „Avem greutati in a monitoriza si controla transportul international, pentru ca nu stim cum a fost acordata autorizatia, care este caietul de sarcini, in ce grad se suprapune, care sunt intervalele de succesiune. Pentru noi insa, lucrurile sunt clare – transportul interjudetean pleaca dintr-un judet si ajunge in alt judet, iar cel international, daca pleaca dintr-un judet, trebuie sa ajunga in alta tara. Am realizat controale in acest sens, am aplicat amenzi si situatia a revenit la normal“, a declarat Florian Coman, director general adjunct ARR (Autoritatea Rutiera Romana).

 

La doi pasi de controlul unic

Un deziderat mai vechi este organizarea la nivelul MTI a unui organism unic de control. La ora actuala, au atributii in acest sens ARR, RAR si CNADNR. O baza de date unificata, un corp de control cu oameni bine pregatiti sunt premise ale eficientei. „Se fac demersuri pentru unificarea controlului pentru sfera transporturilor. Astfel, unicul corp de control ar putea reprezenta atat un castig in ceea ce priveste costurile pe care le presupune cat si eficienta actului de control. Este nevoie de un management corect al activitatii de control in Romania. Sunt multe motive care au dus la prelungirea actualei situatii, inclusiv dorinta unora de a incerca folosirea prerogativelor de control in interes personal. Asteptam un nou mod de abordare in ceea ce priveste managementul controlului“, a declarat Sorin Sirbu. Se pune intrebarea care dintre cele trei institutii cu prerogative de control vor desfasura pe viitor aceasta activitate? „In ceea ce priveste controlul unic, daca plecam de la premisa ca ARR este autoritate tehnica in domeniul transporturilor rutiere, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si este singura care are inspectori de stat, acest control nu poate fi decat in coordonarea ARR“, a precizat Florian Coman.

Lobby-ul in Parlament, o lectie care trebuie invatata

Prezent la conferinta organizata de revista ZIUA CARGO, senatorul Iulian Urban, vicepresedinte al Comisiei Juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari din Senat, a vorbit despre avantajele initiativelor legislative sustinute direct in Parlament.

„Parlamentul este puterea legislativa in Romania. Adresati-va deputatilor si senatorilor care va reprezinta, trebuie sa va implicati in schimbarile legislative si acesta este cel mai scurt drum. Guvernul nu are timpul, capacitatea si menirea sa acopere din punct de vedere legislativ problemele care apar. Trebuie sa invatam sa ne ajutam singuri si sa nu asteptam nimic de la nimeni. Puterea legislativa apartine Parlamentului. Transportatorii trebuie sa se implice in schimbarile legislative pe care le doresc, sa vina in Parlament si sa realizeze lobby prin asociatiile profesionale care ii reprezinta“, a explicat senatorul Iulian Urban.

Astfel, putem spera ca, printr-o colaborare mai stransa cu Parlamentul, sa poata fi creat un cadru legislativ cat mai stabil in transporturi.

Tranzitie judeteana

Trecerea responsabilitatii catre consiliile judetene pentru transportul regulat de persoane la nivel judetean a creat numeroase probleme pentru operatorii de transport, iar actualul context economic nu face decat sa sporeasca ingrijorarea firmelor. „Legea 92/2007 a transportului public local a fost promovata intr-un mod nefericit. S-ar fi cazut sa fim consultati, macar pentru experienta pe care am acumulat-o. O serie de prevederi sunt, la ora actuala, neclare si interpretabile“, a spus Florian Coman. Din pacate, transportul judetean trece, la ora actuala, printr-o perioada de tranzitie, care poate avea repercusiuni grave pentru firmele implicate in aceasta activitate. „In cei trei ani de valabilitate a programului de transport judetean, autoritatile judetene de transport vor trebui sa realizeze un studiu privind fluxurile de calatori, elaborand un program de transport in concordanta cu transportul interjudetean si cu transportul pe calea ferata. Descentralizarea abia a avut loc si foarte multe consilii judetene nici nu si-au constituit corect acea autoritate de transport judetean. Cred ca legea este buna si trebuie respectata, iar dupa o anumita perioada vom realiza o analiza pentru eventuale imbunatatiri. Consiliile judetene au primit aceasta competenta prin lege si nu au fost pregatite sa o ia. La ora actuala, exista o colaborare foarte buna intre MAI si ARR si sunt analizate toate semnalele venite de la operatorii de transport“, a precizat Liviu Gradinaru, director in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.

Program esential

Unul dintre cele mai importante puncte solicitate de catre transportatori este cresterea valabilitatii programului de transport judetean de la 3 la cel putin 5 ani. Astfel, ar putea fi acoperite intr-o anumita masura efectele nefaste ale crizei economice. Practic, la ora actuala, numeroase firme se afla in imposibilitatea de a-si mai putea plati ratele de leasing pentru autovehicule. De asemenea, este de dorit ca programul de transport judetean si interjudetean sa aiba aceeasi perioada de valabilitate, in caz contrar existand riscul unei concurente incorecte intre operatorii de transport.

Ilfovul da batai de cap carausilor

Unul dintre subiectele discutate in cadrul conferintei a fost legat de transportul public de persoane in Judetul Ilfov. Desi la momentul sedintei de atribuire a traseelor, rutele Bucuresti-Ilfov au fost gandite ca fiind interjudetene, intre timp lucrurile s-au schimbat, iar RATB (Regia Autonoma de Transport Bucuresti) si-a reluat activitatea pe aceste curse. Problema este complexa, iar rezolvarea probabil va implica mai multe autoritati, la nivel de Ilfov, Bucuresti, MTI. Motivul reintroducerii RATB pare sa fie unul politic. Operatorii privati raman pe trasee, dar isi pun problema daca pot concura cu o regie de transport subventionata din bani publici si care, in plus, transporta un numar mare de calatori care nu isi platesc biletul. De asemenea, in timp ce RATB utilizeaza autovehicule dedicate transportului urban, operatorii privati nu au avut aceasta posibilitate, licitatia fiind pentru trasee interjudetene.

Pe de alta parte, exista reclamatii ale calatorilor care nu vin in sprijinul transportatorilor  privati. „Anul trecut, erau sute de plangeri facute de oameni care ajunsesera sa se inghesuie si cate 40 intr-un microbuz. Aceasta problema are in spate interese politice, insa s-a vorbit si despre pierderile mari inregistrate de RATB pe Ilfov, pentru ca aici nu se plateau bilete“, a precizat senatorul Iulian Urban.

Astfel, desi detin licente pentru traseu eliberate de ARR, operatorii de transport se vad prinsi in menghina intelegerilor dintre CJ Ilfov si Bucuresti.„Nu poate opri nimeni Consiliul Judetean Ilfov sa realizeze o asociatie de dezvoltare intercomunitara si sa rezolve unitar problema transportului in comun“, a aratat Liviu Gradinaru, director in cadrul MAI.

Microbuzele scolare fac transport ilegal

O alta problema ridicata a fost cea a microbuzelor scolare. S-au dat mii de microbuze in timpul campaniei electorale, iar acum acestea sunt utilizate pentru numeroase activitati de transport, pe langa transportul de elevi. Nu au licenta de transport, nu au copii conforme, nu exista persoana desemnata, soferii nu au atestate profesionale… sunt cateva dintre problemele semnalate de cei prezenti. Chiar daca spatiul nu ne permite sa prezentam toate problemele semnalate in timpul conferintei, autoritatile prezente acolo au promis ca le vor lua in considerare, mentinand dialogul cu mediul privat. ZIUA CARGO va continua sa semnaleze probleme ale sectorului de transport, preluand sesizarile venite de la cititorii nostri.

Comisar sef Lucian Dinita, seful Politiei Rutiere:

„Au existat situatii in care piratii si transportatorii legali au facut corp comun impotriva actiunilor noastre si ale ARR“.

Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT):

„Din cauza contextului economic nefavorabil, anul acesta nu mai platesc rovinieta nici macar 50% dintre transportatorii care o achitau anul trecut. Reducerea acestei taxe pana la nivelul practicat in Bulgaria ar putea creste incasarile de la 170 milioane de euro pe an la 300 milioane de euro pe an“.

Liviu Gradinaru, director in cadrul MAI:

„Descentralizarea abia a avut loc si foarte multe consilii judetene nici nu si-au constituit corect acea autoritate de transport judetean. Cred ca legea este buna si trebuie respectata, iar dupa o anumita perioada vom realiza o analiza pentru eventuale imbunatatiri“.

Iulian Urban, senator PDL, vicepresedinte al Comisiei Juridice din Senat:

„Adresati-va deputatilor si senatorilor care va reprezinta, trebuie sa va implicati in schimbarile legislative si acesta este cel mai scurt drum“.

Sorin Sirbu, director al Directiei de Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii:

„Pe masa Parlamentului European se afla intr-o faza avansata cu aprobare (probabil in septembrie – octombrie) un pachet rutier format din trei regulamente: regulamentul de acces la profesie, regulamentul european privind transportul international de marfuri si regulamentul european privind transportul international de pasageri. Ramane in sfera noastra de reglementare transportul national, astfel incat sa nu contravenim principiilor europene“.

Florian Coman, director general adjunct ARR:

„Daca plecam de la premisa ca ARR este autoritate tehnica in domeniul transporturilor rutiere, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si este singura care are inspectori de stat, acest control nu poate fi decat in coordonarea ARR“

Ce spun carausii

Participantii la conferinta organizata de ZIUA CARGO au fost invitati sa raspunda la un chestionar menit sa ilustreze imaginea actuala a pietei. Principalele probleme ridicate de carausi sunt urmatoarele:

– Pirateria reprezinta un fenomen greu de tinut sub control

– Controlul unic este inca in asteptare

– Instabilitate legislativa

– Perioada limitata a programului de transport, care ar trebui gandit pentru cel putin 5 ani

– Conditii incorecte de concurenta cu RATB, care beneficiaza de subventii pe relatia Bucuresti – Ilfov

– Grafice de transport suprapuse

– Microbuze scolare folosite si pentru transport public.

Pagini realizate de Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Foto: Lucian CURELARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.