IAA HANOVRA – Optimism moderat

La IAA 2010, expozitie desfasurata la Hanovra la sfarsitul lunii septembrie, s-a simtit optimismul privind iesirea din recesiune, dar producatorii sunt precauti, cautand caile sigure de dezvoltare.

Criza economica a lovit puternic industria vehiculelor comerciale, dar deja sunt resimtite primele semne de revenire, iar IAA 2010 demonstreaza acest lucru. Intamplarea a facut ca editia precedenta a IAA sa aiba loc la declansarea crizei, iar la prezenta editie sa existe deja semne privind iesirea din recesiune. Insa perioada dificila din ultimii doi ani a lasat urme, iar constructorii de vehicule comerciale nu mai sunt dispusi sa riste.

Astazi, toata piata se concentreaza pe a oferi produse cat mai complexe si complete pentru a raspunde exact nevoilor clientilor. Se vorbeste tot mai mult de TCO (total costs of ownership) si, in acest sens, serviciile conexe cresc in importanta. Pe langa vehicule, producatorii ofera pachete privind monitorizarea acestora, servi sarea si finantarea.

Inca odata a iesit in evidenta faptul ca jucatorii globali sunt avantajati, putand contrabalansa pierderile suferite pe anumite piete cu rezultatele bune obtinute pe altele, iar Asia (in special China) si America de Sud sunt regiuni aflate in plina dezvoltare.

In ceea ce priveste protectia mediului si combustibilii alternativi, pasi importanti au fost facuti chiar si in aceasta perioada dificila, dar inca este greu de depistat rezultatul final la care vor duce aceste cercetari. Astfel, asa cum era de anticipat, combustibilii clasici vor continua sa joace un rol major in urmatoarea perioada.

Legat de expozitie, trebuie remarcat faptul ca, la cea de-a 63-a editie a sa, IAA ramane cel mai important targ din Europa (poate din lume) dedicat acestui segment de piata, iar semnele privind perioada dificila traversata au fost aproape imperceptibile, atat in ceea ce priveste organizarea, numarul expozantilor si amenajarea standurilor, cat si din punct de vedere al vizitatorilor prezenti in numar foarte mare.

Trofeul Truck of the Year 2011 a fost acordat noului Mercedes-Benz Atego, acest premiu putand fi considerat un semn de respect pentru munca depusa si rezultatele obtinute in implementarea tehnologiei hibrid. La sectiunea Van of the Year 2011, castigator a fost desemnat noul Fiat Doblo Cargo, model disponibil in aproximativ 500 de versiuni cu motorizari turbo benzina-hibrid, dar si full-electric. Iar ca noutate absoluta, anul acesta s-a decernat si trofeul International Pick-Up of the Year 2011, castigat de Volkswagen cu Amarok, cel mai nou model comercial al producatorului german.

Pana la sfarsitul acestui an, DAF va lansa in productia de serie modelul LF45 Hybrid de 12 tone. Aceasta decizie este precedata de doi ani in care vehiculul a fost testat in cele mai diverse conditii, de catre operatori din Marea Britanie si de pe continent. In functie de modul de utilizare, tehnologia hibrid asigura o reducere a consumului de carburant si, implicit, a emisiilor de CO2 cu 10-20%. Tehnologia hibrid in paralel, utilizata de DAF, presupune ca deplasarea vehiculului este asigurata de motorul diesel, de cel electric sau de catre o combinatie a celor doua. Autovehiculul este echipat cu un motor PACCAR diesel, de 4,5 litri, ce se incadreaza in normele EEV. Pu terea maxima dezvoltata de acesta este de 160 CP. Cutia de viteze utilizata este Eaton, automata cu sase trepte. Un motor electric a fost instalat intre ambreiaj si cutia de viteze, acesta putand asigura miscarea, dar, totodata, existand posibilitatea sa functioneze ca generator. Energia obtinuta prin franare este recuperata si stocata in bateriile litiu-ion. In functie de gradul de incarcare a bateriilor, un computer central decide care dintre motoare este utilizat.

Tot la standul DAF a putut fi admirata o editie speciala, denumita Blue Edition, a modelului XF105 Super Space Cab. Acest autovehicul va fi produs intr-o serie limitata, exclusiv pentru piata germana. Motorul utilizat este un PACCAR MX de 12,9 litri, ce dezvolta o putere maxima de 460 CP. Vehiculul este echipat cu o cutie de viteze automata AS-Tronic, cu 12 trepte. Printre specificatiile vehiculului se numara: lumini cu xenon, pachet aerodinamic, volan imbracat in piele, frigider, incalzire in stationare…

Cu ocazia targului, DAF a anuntat faptul ca toate motoarele cu care isi echipeaza camioanele indeplinesc standardele de poluare EEV (standarde superioare EURO 5).

Daimler a profitat din plin de pozitia sa de jucator global si, astfel, a putut contracara o parte din efectele negative ale crizei. Astazi, semnele pozitive sunt evidente: o crestere, anul acesta, cu 33% a vanzarilor pana in luna august, fata de perioada similara a anului trecut, si o crestere cu 65% a comenzilor. Principalele piete care au generat cresterea sunt Brazilia, India, Rusia si China, urmate de Egipt, Bangladesh, Indonezia, Iran, Coreea de Sud, Mexic, Nigeria, Pakistan, Filipine, Turcia si Vietnam.

In ceea ce priveste prezenta la IAA 2010, Daimler a ocupat, asa cum ne-a obisnuit, o intreaga hala, unde a expus peste 60 de camioane, vanuri, autobuze si autocare. Printre acestea s-au numarat Atego BlueTec Hybrid, Econic NGT Biogas, noile Atego si Axor, editia limitata Actros White Liner/Black Liner, Unimog, Zetros, precum si Canter Eco Hybrid.

Siguranta reprezinta unul dintre elementele principale pentru Mercedes-Benz. In acest sens, la IAA, a fost prezentata cea de-a doua generatie a sistemului Active Brake Assist (ABA), pentru camioanele Actros. La ora actuala, sistemul reactioneaza inclusiv fata de obiectele aflate in stationare (cum ar fi, de exemplu, vehiculele oprite din cauza unui blocaj in trafic). Pana acum, ABA era proiectat sa intre in functiune doar in cazul obiectelor aflate in miscare, atunci cand sesiza pericolul unei coliziuni.

Editia Actros Black Liner si White Liner a reprezentat punctul de atractie al standului Mercedes-Benz pe segmentul transporturilor pe distante lungi. La exterior, am putut admira vopseaua speciala, elementele din crom, treptele din otel inoxidabil, precum si utilizarea tehnologiei LED pentru sistemul de iluminare. La interior, elementele din piele si lemn dau eleganta, iar dotarile includ tot ce si-ar putea dori soferii. Si in materie de siguranta lucrurile arata foarte bine: ABA, asistenta la pastrarea benzii de rulare, airbag…

O premiera mondiala a constituit-o Canter E-Cell, un camion 100% electric. Acesta asigura emisii zero si reprezinta raspunsul Fuso pentru cerintele legate de distributia in centrele urbane. La IAA, a fost prezentat Canter 3S13, cu o masa totala de 3,5 t. Bateriile litiu-ion au o capacitate de 40 kWh, asigurand o autonomie de 120 km. Perioada necesara pentru incarcarea completa a bateriilor este de 6 ore. Motorul electric dezvolta o putere maxima de 70 kW si un cuplu de 300 Nm.

Iveco si-a concentrat prezentarea pe solutii inovative puse deja in aplicare. Tehnologia hibrid in serie sau paralel, autovehicule electrice sau pe gaz sunt toate disponibile pentru clientii constructorului italian. Am remarcat ECODAILY electric, un autovehicul perfect functional, destinat distributiei urbane, cu zero emisii.

Tot pentru modelul ECODAILY, echipat cu motoare diesel, a aparut posibilitatea utilizarii sistemului Blue&Me, ce include un navigator Tom Tom, rezultat al colaborarii dintre Microsoft si Grupul Fiat. Astfel, se ajunge la o utilizare mai confortabila a autovehiculelor si o planificare mai buna a rutelor.

EUROCARGO a primit o motorizare hibrid in paralel, diesel-electric, asigurand o reducere a consumului de carburant si, totodata, a emisiilor poluante.

ECOSTRALIS este un vehicul dotat cu numeroase tehnologii moderne, menite sa optimizeze performantele utilizari, sa reduca consumul de carburant si emisiile de CO2. Printre inovatii se numara o calibrare speciala a unitatii de control a motorului pentru optimizarea consumului, monitorizarea constanta a presiunii in anvelope si o atentie speciala in privinta aerodinamicii vehiculului.

Cu ajutorul unei interfete cu touch-screen este asigurata comunicarea dintre sofer si dispecerat. De asemenea, exista un sistem prin care dispeceratul primeste o alarma de fiecare data cand vehiculul iese de pe traseul stabilit.

Poate cea mai mare atractie a standului Iveco a constituit-o Glider – un concept de autovehicul ce reprezinta o incursiune in viitor. Fiecare detaliu al vehiculului este conceput pentru obtinerea unei eficiente energetice cat mai ridicate: este echipat cu panouri pentru captarea energiei solare, recupereaza energia rezultata prin franare, utilizeaza in totalitate un sistem LED pentru iluminare atat la interior cat si la exterior.

Atractia principala din standul MAN a constituit-o un concept ce arata viziunea constructorului german privind camionul viitorului. MAN Concept S se remarca printr-o parte frontala ingusta, cu un design radical diferit fata de un camion conventional. Si nu este vorba doar de felul in care arata, acest autovehicul atingand aerodinamicitatea unui autoturism. Astfel, numai prin design se atinge o reducere a consumului de carburant si emisii de CO2 cu pana la 25%, iar capacitatea de transport ramane nemodificata.

Prin TGX EfficientLine, MAN a prezentat un tractor conceput pentru a obtine costuri de utilizare cat mai mici. Constructorul a demonstrat ca nu sunt necesare solutii tehnice complexe pentru a obtine o reducere a consumului de moto rina cu pana la trei litri la 100 de km. Optimizarea aerodinamicii, viteza maxima restrictionata la 85 km/h, o noua generatie de intarder sunt cateva dintre elementele necesare. Pregatirea soferilor nu lipseste nici ea din ecuatia reducerii consumului de carburant.

Pentru pietele din Asia si Africa, a fost creat modelul MAN CLA, produs in India in cadrul unui joint-venture. Acest vehicul este disponibil in variante cu doua si trei punti, tractor si autosasiu. Motoarele ce echipeaza MAN CLA sunt de 220 CP si 280 CP si respecta normele EURO 2 si EURO 3, autovehiculul incadrandu-se in segmentul 15-26 t.

Pentru prima data la o editie IAA, la standul MAN a fost prezent VW Constellation. Acest camion realizat in Brazilia este destinat pietelor din America de Sud si Africa si se incadreaza in segmentul 13-31 t. Motoarele ce echipeaza aceste vehicule dezvolta puteri cuprinse intre 180 CP si 367 CP.

Constructorul francez Renault Trucks si-a facut si el remarcata prezenta in cadrul celei de-a 63-a editii a IAA. La standul lor, am putut aprecia modelele Premium Optifuel si Magnum, dar si cele de constructii precum Premium Lander si Kerax. Oficialii francezi au afirmat ca ultimul an a fost unul care trebuie uitat si depasit cat mai repede.

Pentru Renault, piata Vest-europeana a inceput sa-si revina, dar problematica ramane cea estica, aceasta fiind inca blocata din cauza crizei financiare. Din pacate, exista un domeniu care inca sufera si acesta este cel al constructiilor, care ramane la un nivel extrem de scazut. Pentru expozitia de la Hanovra, francezii au pus in lumina reflectoarelor modelul Premium Optifuel, sistem care are la baza o certificare TÜV, acesta putand aduce o reducere a consumului de combustibil cu 6,4 %. Premium Optifuel a fost castigatorul concursului de transport Fehrenkötter, unde a obtinut cel mai bun consum si cele mai mici costuri de operare. Totodata, la stand, a fost prezent si modelul Maxity, care poate fi echipat si cu un motor electric acesta fiind ideal pentru distributie urbana, avand o autonomie de aproximativ 100 km. Un alt sistem prezentat de Renault la Hanovra a fost OptiTrack, cu ajutorul caruia se poate obtine temporar o tractiune 4×4 in loc de 4×2. Aceasta performanta este posibila prin montarea a doua motoare hidraulice. Sistemul OptiTrack este, conform oficialilor francezi, cea mai mare inovatie a anului 2010 pentru Renault.

Suedezii de la Scania au fost si ei la inaltime pentru aceasta editie a IAA. Prin programul „Ecolution by Scania“ au fost dezvoltate si implementate cateva solutii menite sa reduca emisiile de noxe, precum si sa imbunatateasca consumul de combustibil.

Printre modelele expuse la stand, am regasit noua Serie R, dar si modele imbunatatite din Seriile P si G. Totodata, am avut ocazia sa admiram si „cel mai puternic camion construit vreodata“ – dupa cum l-au denumit chiar suedezii – Scania V8, de 730 CP, o adevarata opera de arta. Ca si noutati, ne-a fost prezentata o noua generatie de motoare de 9.3 litri pe gaz, disponibile pentru seria P, rezervoarele de compozit putand inmagazina pana la 640 l, iar motoarele pot dezvolta 270 sau 305 CP, folosind biogaz sau gaz natural. Revenind la varful de gama, noul Scania V8 are acum un motor de 16.4 l ce dezvolta 730 CP si un cuplu maxim de 3.500 Nm. Acest motor este construit dupa o noua filozofie Scania, bazat pe o platforma common-rail si ridica standardele catre EURO 6. Pentru celelalte motoare de pe Scania V8, de 500, 560 si 620 CP, sunt folosite platformele de 15.6 l. Prin noutatile de ordin tehnic, care includ si noul sistem de transmisie Scania Opticruise, noua Serie R are o rata de productivitate mai mare, un confort imbunatatit dar si un design deosebit.

Volvo Trucks a propus o interesanta solutie pentru reducerea consumului de motorina si, totodata, cresterea eficientei in transporturi. Constructorul de autocamioane a combinat eficienta motorului diesel cu beneficiile arderii gazului metan, iar comparativ cu precedenta generatie de motoare cu gaz, eficienta a fost imbunatatita cu 30 pana la 40 de procente. Aceasta tehnologie este una dintre solutiile alternative pe care Volvo le evalueaza pentru viitor.

Volvo FM alimentat cu gaz demonstreaza ca acest combustibil poate fi utilizat si pentru transporturile pe distante lungi. Nici tehnologia hibrid nu lipseste din portofoliul Volvo. Lantul cinematic al propulsorului hibrid de 7,0 litri, prezentat la stand, va fi lansat in 2011 pe o noua versiune a autocamionului Volvo FE.

Volvo FMX nu putea lipsi de la IAA. Acest camion robust pentru constructii, produs special pentru conditii grele de munca si sarcini solicitante, reprezinta o evolutie a lui Volvo FM. Cu Volvo FMX, constructorul suedez tinteste sa devina lider in segmentul constructiilor, printre punctele forte ale autovehiculelor numarandu-se transmisia automatizata I-Shift si noul sau program software pentru segmentul de constructii.

In standul Volvo, au mai fost expuse si alte modele printre care: Volvo FH16, cel mai puternic camion Volvo cu motor de 16 litri ce furnizeaza 700 CP; Volvo FH, prezent in doua versiuni – sasiu si tractor – ambele propulsate cu motorul de 13 litri, ce produce 460 si respectiv 500 CP; noul Volvo FM pentru transportul regional, lansat in luna martie, expus in varianta sasiu cu motor de 11 litri ce produce 410 CP; Volvo FE, in varianta tractor propulsat de un motor de 7 litri de 340 CP; iar pentru segmentul distributiei Volvo FL echipat cu motorul de 7 litri de 240 CP.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Hanovra, Germania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.