MASINILE preiau comanda

Inventivitatea oamenilor nu are granite, iar tehnologia transforma cu usurinta ideile in realitate. La ora actuala, sunt folosite in mod curent echipamente montate pe utilajele de constructii, care asigura executarea lucrarilor cu o precizie de milimetri, iar oamenilor nu le ramane decat sa priveasca… si, eventual, sa aprecieze.

Printre producatorii de astfel de echipamente se numara si firma japoneza Topcon. Echipamentele destinate controlului utilajelor pot avea la baza tehnologia laser sau GPS, iar utilizarea acestor sisteme ajuta semnificativ activitatea constructorilor, eliminand eroarea umana.

„În Romania, Geodis se ocupa cu distributia echipamentelor de masurat si pozitionare produse de firma japoneza Topcon. În cazul tehnologiei care utilizeaza laser, se lucreaza in 2D (doua dimensiuni), iar in cazul tehnologiei GPS se lucreaza 3D. Avem kituri specializate ce pot fi montate pe orice fel de utilaj. Avem echipe specializate de instalare care intervin asupra utilajelor de constructii. Se monteaza un bloc hidraulic de valve hidraulice cu miscare liniara, le intercalam in sistemul de actionare hidraulica al masinilor respective, senzor de laser, senzor de panta, sau antene de GPS si senzor de panta. Practic, se preia controlul utilajului dupa un proiect dat“, a explicat Dan Coman, director general Geodis.

Dupa montarea acestor utilaje, tot ce ramane de facut este sa se introduca proiectul intr-un computer aflat la bord, iar utilajul executa cu precizie lucrarea. Operatorul ramane sa porneasca si sa opreasca utilajul, avand, totodata, si un rol de securitate si de verificare a echipamentului.

Amortizare de la prima lucrare

Odata pornit lucrul la un proiect, echipamentele cu laser sau GPS asigura realizarea pantelor conform setarilor din proiect. Prin cele doua sisteme, se poate asigura o precizie foarte ridicata a executiei diferitelor lucrari, este vorba despre milimetri la lama buldozerului, a autogrederului sau la cupa excavatorului. Astfel, se ajunge la o calitate deosebita a lucrarii. Asemenea echipamente nu sunt in dotarea standard a producatorilor de utilaje, dar exista producatori care ofera anumite preechipari, prin care conectarea este mai usor de realizat.

„Comercializam aceste echipamente din 2006, iar piata a avut o reactie interesanta in momentul in care firmele de constructii au inteles care este castigul daca utilizeaza aceste sisteme. Este vorba despre economii semnificative la timpul de lucru, consumul de carburant, scade nevoia de specialisti in domeniul topografiei si de ingineri constructori care sa verifice lucrarile si sa realizeze corecturi. În final, toate aceste lucruri se traduc in economii financiare“, a precizat Dan Coman.

Sumele pentru achizitionarea acestor echipamente nu sunt mici, dar nici nu ar trebui sa restrictioneze accesul firmelor de constructii – intre 30.000 si 100.000 de euro, in functie de specificatie.

„Experienta constructorilor a aratat ca echipamentele se amortizeaza in general de la prima lucrare. Prima instalare am facut-o la o firma din Brasov, care era in intarziere cu lucrarile cu trei luni conform graficului. Dupa instalare, a reusit sa finalizeze lucrarea cu o luna si jumatate in avans. Vorbim de viteza in conditii de calitate“, a declarat directorul general Geodis. Echipamentele se pot monta pe orice fel de utilaje: buldozere, gredere, excavatoare, masini de turnat asfalt, masini agricole… Echipamentele de comanda si control Topcon pot fi montate inclusiv pe echipamente care nu sunt noi.

Firmele mari sunt primele care inteleg avantajele

În functie de complexitatea echipamentului, montajul dureaza intre una si trei zile si se realizeaza la client. Geodis dispune de echipe si ateliere mobile care pot realiza aceste operatiuni oriunde in Romania.

„Operatorii sunt primii care trebuie scolarizati dupa montarea echipamentului. Acest lucru il asiguram tot noi. Atunci cand operatorul intelege cum functioneaza echipamentul, lucrurile deja s-au simplificat foarte mult. Operatorii pot lucra astfel mult mai relaxat, nu mai pot face greseli, care sa afecteze calitatea lucrarii si care sa le fie imputate la un moment dat“, a spus Dan Coman.

Complexitatea lucrarilor, nevoia de a lucra repede si avand costuri tot mai mici, dar si cresterea pretentiilor privind calitatea lucrarilor sunt cateva dintre motivele pentru care aceste echipamente sunt tot mai cerute de piata.

„Firmele care au comandat la inceput un sistem cu laser, care este mai ieftin, au realizat up-grade-ul si au trecut la GPS. În plus, exista contracte unde intervin firmele de audit care verifica stadiul de realizare al proiectului si care prevad in caietul de sarcini dotarea sau verificarea cu asemenea echipamente. Cu cat creste complexitatea lucrarii, cu atat sunt mai necesare asemenea echipamente“, a spus Dan Coman.

Echipamentele pot fi montate pe utilaje mari, dar si pe cele mai mici, precum buldoexcavatoarele. Interesant este faptul ca un kit este interschimbabil, putand fi montat de pe un utilaj pe altul. Anul acesta, asa cum era de asteptat, cererea pentru asemenea echipamente a scazut puternic avand in vedere criza care a afectat puternic sectorul constructiilor.

„Pentru a face mai facila achizitionarea acestor echipamente, am stabilit parteneriate cu societati de leasing, care asigura finantarea lor. În ceea ce priveste intretinerea, avem service autorizat Topcon in Brasov si doua ateliere mobile care se pot deplasa oriunde in tara. Se recomanda verificari periodice ale echipamentelor, mai ales avand in vedere conditiile de lucru in santiere. În general, clientii nostri ne solicita sa realizam verificari ale echipamentelor inainte de a porni un proiect nou. La ora actuala, sunt in jur de 50 de echipamente pe care le-am comercializat in Romania, iar piata are un potential foarte mare“, a spus directorul general Geodis.

 

Dan Coman, director general Geodis:

„Controlul costurilor devine mult mai precis cu aceste echipamente, iar firmele mari, care fac parte din grupuri internationale, au fost primele care au inteles avantajele acestor tehnologii, beneficiind si de experienta acumulata in alte tari. Însa si firmele romanesti mai mici, care vor deveni subcontractori la cele mari, vor ajunge sa inteleaga acest fenomen. Totul se reduce la costuri.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.