Rezultatele auditului la MTI: Sute de milioane de euro cheltuiti aiurea. Comisia Europeana impune corectii

Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor au cheltuit cateva sute bune de milioane de euro fara sa respecte legislatia sau in mod nejustificat, in perioada 2009 – martie 2012, arata rezultatele rapoartelor Curtii de Conturi a Romaniei si ale auditului intern dispus de ministrul Ovidiu Silaghi. Comisia Europeana a solicitat corectii de 141,48 milioane euro, iar sumele vor fi suportate de la bugetul de stat, a anuntat ministrul vineri, intr-o conferinta de presa la Satu Mare. Silaghi a precizat ca unele aspecte legate de utilizarea fondurilor europene urmeaza sa fie verificate si de Oficiul European de Lupta Antifrauda.

Astfel, conform proiectului Raportului de Audit nr. 2011/RO/REGIO/J2/995/1, Comisia Europeana a solicitat corectii financiare pentru:

* Autostrada Orastie – Sibiu: corectie 95.31 mil. euro, valoare proiect 448,54 mil. euro.

* Autostrada Nadlac – Arad: corectie 37,51 mil. euro, valoare proiect 54 mil. euro.

* Reabilitarea drumurilor nationale cu fonduri europene, DN 24 si DN 24B: corectie 8,87 mil. euro, valoare proiect peste 50 mil. euro.

Iata si rezultatele auditului dispus de ministrul Ovidiu Silaghi:

La Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta, auditul a constatat “plata nelegala a sistemului perimetral neexecutat in valoare de 415.182 euro si un prejudiciu din cauza lipsei elementelor prefabricate care intra in componenta valorica a lucrarii in curs de executie “Pasarela pietonala si Port agrement zona Cazinou –Mamaia”, in suma de 108.252 euro”.

De asemenea, s-au incalcat prevederile contractuale privind constituirea garantiilor: valoarea garantiilor neconstituite la contractele de agent si de armator a fost de 452.905 euro, investitii asumate si nerealizate – de 500.000 euro, iar neincasarea sumelor aferente inchirierii terenurilor apartinand domeniului public – de 561.205 euro.

La Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, Curtea de Conturi si auditul au constatat ca a fost prejudiciat patrimoniul public al statului cu 9,455 milioane euro, prin executarea silita a 101,5 km cale ferata, in favoarea unor operatori economici privati.

Totodata, Departamentul de Lupta Anti Frauda (DLAF) a constatat incalcari ale prevederilor legale la atribuirea contractelor de lucrari in valoare de peste 52 milioane euro, fapt ce poate conduce la aplicarea de corectii financiare in valoare de 100%, respectiv la suportarea acestor sume de la bugetul de stat, se mai arata in comunicatul remis redactiei.

Pentru reabilitarea Liniei de Cale Ferata Bucuresti – Constanta, s-au constatat intarzieri de peste 2 ani si suplimentari ale valorilor contractuale in suma totala de peste 110 mil. euro.

Corpul de Control al Primului Ministru a constatat, de asemenea, ca, la 31 mai 2011, ANAF a instituit sechestre asiguratorii asupra activelor companiei, in valoare de peste 155,55 mil. euro.

“Din cauza managementului defectuos, patrimoniul privat al CFR a fost afectat astfel: 841 de vagoane calatori si marfa au fost instrainate, ca urmare a aplicarii sechestrelor, 166 de vagoane de marfa si uz administrativ au fost sustrase, 25 de vagoane au fost predate fara proces verbal catre societati private, 147 vagoane neinventariate, iar 6 vagoane taiate abuziv”, mai relevadocumentul.

Corpul de Control al MTI a mai constatat ca, in derularea contractului ISPA 2000/16/P/PT/001/03/02 incheiat de catre CN CF CFR SA pentru reabilitarea sectiunilor Baneasa – Fetesti, plata sumei de 1,38 mil. euro s-a realizat cu incalcarea unor prevederi ale memorandumului de finantare si ale contractului de lucrari, astfel ca suma a fost declarata neeligibila si, in consecinta, a fost suportata de la bugetul de stat.

Totodata, se arata in comunicatul MTI, urmarirea defectuoasa a derularii contractului “Reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti – Constanta, Tronsonul Baneasa – Fundulea, Lotul nr. 2” a generat un litigiu, prin care CN CFR SA a fost obligata la plata sumei de 8,50 milioane euro.

Taxe si impozite de 36,67 mil. euro, impuse de CNADNR dintr-un credit BEI

In ceea ce priveste CNADNR, in urma verificarii legalitatii utilizarii si rambursarii fondurilor provenite din credite externe rambursabile, Curtea de Conturi a constatat, la contractul de finantare incheiat de companie cu Banca Europeana de Investitii (BEI) pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, ratificat prin OUG nr.159/2002, aprobat prin Legea nr. 86/2003, majorarea costului proiectului cu 36,67 mil. euro, prin includerea unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe si impozite, suportate din cofinantare. Au fost efectuate plati de 2,56 milioane euro fara respectarea clauzelor contractuale si, in consecinta, a fost suportata de la bugetul de stat.

50 mil. euro, anulati dintr-un imprumut BIRD

La Acordul de imprumut dintre Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) si Romania, pentru finantarea Proiectului de restructurare a transporturilor, ratificat prin OUG nr. 52/2005, aprobat prin Legea nr. 274/2005, suma de 50 mil. euro din valoarea totala a Proiectului (198,37 milioane euro) a fost anulata, din cauza gestionarii si utilizarii ineficiente a fondurilor.

In cadrul aceluiasi proiect, au fost efectuate plati nelegale in suma de 1,13 milioane euro peste listele de cantitati din contractele de lucrari, pentru care nu au fost incheiate acte aditionale sau emise ordine de variatie si au fost efectuate plati nejustificate in suma de 668.645 euro, pentru servicii de consultanta.

Plati ilegale de 1,34 mil. euro pentru Autostrada Arad – Timisoara si Centura Arad

Totodata, s-a constatat efectuarea, la Acordul de imprumut BEI 22.417 pentru finantarea Proiectului de construire a autostrazii Arad – Timisoara si a variantei de ocolire a orasului Arad, ratificat prin Legea nr. 250/2004, a unor plati nelegale, de 1,34 mil. euro, fara documente justificative care sa probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor si lucrarilor.

In cadrul aceluiasi proiect, au fost acceptate la plata cantitati suplimentare de lucrari in valoare de 24,27 mil. euro, fara documentele justificative aferente, si au fost diminuate veniturile la bugetul de stat cu 2,11 mil. euro deoarece nu au fost aplicate si deduse penalitati pentru intarzieri in executarea lucrarilor.

Contractul pentru rovinieta, fara licitatie

CNANDR a incredintat direct (fara licitatie) contracte de consultanta juridica in valoare de 12,74 milioane euro, iar suma de 1,42 milioane euro a fost platita pentru activitati legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investitii Autostrada Bucuresti – Constanta, in conditiile in care la 31 decembrie 2011 exproprierile nu erau finalizate.

Contractul “Sistem informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare si control a rovinietei”, in valoare de 7,62 milioane euro, a fost atribuit cu incalcarea prevederilor legale specifice privind achizitiile publice, au mai constatat controalele efectuate. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.