Şova schimbă formula deszăpezirii: mai multă sare

Dan Şova a decis ca din această iarnă să schimbe formula deszăpezirii: 75% sare şi numai 25% nisip, pentru a eficientiza curăţarea poleiului şi a zăpezii şi a afecta cât mai puţin asfaltul. În plus, nu se va mai plăti “de două ori, o dată pentru împrăştiere şi a doua oară şi strângerea cu sacul a nisipului” de pe carosabil, după terminarea iernii. Ministrul delegat al Marilor Proiecte a declarat joi, într-o conferinţă de presă după întâlnirea de la Sibiu cu directorii direcţiilor regionale de drumuri şi poduri, că valoarea contractului cu Salrom este de 70 de milioane de lei, bani “care ajută foarte mult şi această companie”. Pe de altă parte, el a asigurat că până în 15 noiembrie “se va rezolva” cu toate contractele de deszăpezire, în prezent fiind încheiate doar pentru puţin peste jumătate din kilometrii de drum naţional şi autostradă din România. A spus că anul acesta sunt puţine oferte, dar nu a precizat dacă “rezolvarea” se va face prin încredinţare directă, pe modelul “baronului” Oprişan – dar nu numai.

“În acest moment avem acoperiţi cu contracte de deszăpezire 56% din kilometrii de drum naţional şi autostradă. Sunt peste 9.000 de kilometri acoperiţi cu contracte. Până în 15 noiembrie vom acoperi restul rămas până la sută la sută. Am discutat cu toată lumea, se poate rezolva acest lucru”, a declarat Dan Şova, în conferinţa de presă de la Sibiu.

Ministrul delegat susţine că firmele nu s-au mai arătat la fel de interesate ca în alţi ani să participe la licitaţia pentru atribuirea contractelor de deszăpezire, din cauza unui motiv obsesiv pentru Şova, ce devine de-a dreptul hilar: “În timpul nostru nu se mai fură ca în timpul doamnei Boagiu, ca să vă spun direct. Nemaiputându-se fura ca în timpul doamnei Boagiu, toate firmele care nu mai pot să fure la sare şi la nisip au devenit mai puţin interesate”.

Dan Şova nu a precizat însă dacă pentru anumite direcţii de drumuri nu s-a prezentat niciun ofertant şi dacă se va recurge până la urmă la încredinţarea directă.

“Nu mai plătim să se strângă cu sacul nisipul de pe drum”

Despre decizia de schimbare a compoziţiei materialului antiderapant, Şova susţine că „are trei beneficii”.

„În primul rând, sarea aceasta şi clorura de calciu care se pune de la minus 8 grade în jos nu uzează stratul de asfalt, spre deosebire de nisip, care distruge stratul de asfalt. În plus, vom elimina băieţii deştepţi şi de pe lângă CNADNR care, primăvara, vin şi cer bani ca să strângă nisipul cu sacul de pe drumuri, pentru că el acolo rămâne după ce îl dai – adică trebuie să plăteşti de două ori, o dată să împrăştie nisipul, apoi să îl strângi, nemaivorbind de distrugerile şi asupra autovehiculelor. Al treilea lucru bun, în loc să cumpărăm nisip de la cei care nu prea declarau la stat vânzarea nisipului, acum cumpărăm material antiderapant, adică sare, de la Salrom, adică ajutăm şi o companie mare de stat”, a precizat ministrul delegat.

Amintim că pentru această iarnă a fost iniţiat un program-pilot de dotare cu GPS a celor 75 de utilaje şi maşini de deszăpezire din judeţul Argeş, pentru a contabiliza costurile reale, iar dacă operaţiunea merge strună, va extinde proiectul în iarna următoare în toată ţara.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.