Șova vede din acciza minune 6 autostrăzi de 700 km

Dan Șova, ministrul Transporturilor, a declarat astăzi că din acciza suplimentară la carburanți „se pot construi într-o primă variantă 697 km de autostradă”, el evitând, pentru a fi mai credibil, să dea o sumă rotundă de 700 de km şi nominalizând chiar 6 tronsoane în acest sens, la conferința Infrastructure Business Summit, organizată de Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR). Ce a “uitat” să spună ministrul este în câţi ani vor fi gata autostrăzile “sale” şi câţi bani vor înghiţi ele. Șova a asigurat însă că Guvernul, împreună cu Parlamentul, vor stabili în fiecare an ce proiecte vor primi finanțare. 

Nu ştim dacă Dan Şova i-a convins pe baronii locali, dar toată lumea a văzut că în ultimii doi ani nu s-a reuşit începerea niciunui kilometru nou de autostradă. Iar urgenţa numărul 1 este construirea tronsonului Piteşti-Sibiu, care va începe cel mai devreme la finalul anului viitor.

Dar iată care sunt tronsoanele pe care le vede Şova construite din acciza suplimentară de 7 eurocenţi/litru:

  • Autostrada Alexandria – Craiova, de 140 de km
  • Autostrada Craiova – Calafat, de 85 km
  • Autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț, de 211 km
  • Autostrada Transilvania, tronsonul Gilau-Suplacu de Barcău, de 101 km
  • Autostrada București – Giurgiu, de 60 km
  • Autostrada Pașcani – Suceava Siret, de 100 km.

Însă dacă anul trecut au fost finalizate ultimele 4 tronsoane ce însumează circa 150 de km începuţi de guvernul anterior, anul acesta va fi jale: numai singurul lot rămas din Sibiu-Orăştie, început de Anca Boagiu în 2011 şi luat la vale de alunecări de teren, ar putea fi terminat în toamnă.

Acciza minune de 7 eurocenți pe litrul de carburanţi, introdusă de la 1 aprilie, va aduce anual, potrivit premierului Victor Ponta, circa 2,4 miliarde de lei, echivalentul a 600 milioane de euro. Prim-ministrul promite că o parte din bani va merge la cofinanțarea proiectelor de dezvoltare a infrastructurii, aprobate de Uniunea Europeană.

În prezent, acciza totală reprezintă 30% din prețul final la benzină și 26% la motorină.

După negocieri cu patronatele din transporturile rutiere, premierul a acceptat să returneze unora dintre transportatori o parte din acciză. Astfel, Guvernul a adoptat în data de 2 aprilie OUG nr. 14/2014 prin care, timp de 5 ani, transportatorilor licențiați în UE care efectuează transport rutier de mărfuri cu autovehicule cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone li se va restitui suma de 4 eurocenți/litru din acciza suplimentară de 7 eurocenți pe litrul de combustibil.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.