Unde se duc banii de autostrăzi: CNADNR dă 78 mil. euro pe 10 studii de fezabilitate, inclusiv pentru “Bombonica”

CNADNR nu a început construirea niciunui kilometru de autostradă, deşi are 248 de km contractaţi – potrivit ministrului Dan Şova –, dar se grăbeşte să dea 78 de milioane de euro (cu tot cu TVA) pe studii de fezabilitate pentru 10 tronsoane ce vor însuma 975 km. Abia apoi vor fi ceruţi bani europeni pentru finanţare. Şi acesta este doar începutul: CNADNR mai are “pe ţeavă” licitarea a 7 proiecte de refacere pentru 580 km şi altele, de elaborare a studiilor tehnico-economice aferente a circa 1.200 km de autostradă. Aceasta înseamnă cel puţin 100 mil euro pentru cele din urmă şi 60 mil euro pentru studiile în refacere. În total, circa 240 mil euro. Moda scurgerii banilor de la buget pe studii de fezabilitate refăcute la nesfârşit, după fiecare schimbare de miniştri, este o practică frecventă.

Spre exemplu, studiul comandat de fostul ministru PNL Ovidiu Silaghi pentru Autostrada Iaşi-Târgu Mureş se reface acum cu alţi bani.

„Indicatorii tehnico-economici au fost respinşi în noiembrie 2012 în Guvern pentru simplul motiv că Ministerul Transporturilor a venit cu un studiu de fezabilitate pentru această autostradă la 9 miliarde de euro”, invoca Dan Şova anul trecut, la Atelierele Viitorului, organizate pentru aleşii locali ai PSD, pe vremea când el era ministru delegat al Marilor Proiecte – din care nu a realizat niciunul.

De asemenea, studiul comandat de fostul ministru PNL Anca Boagiu pentru autostrada Piteşti-Sibiu se tot reface din 2012, blocând investiţia, pe acelaşi motiv: construirea ei ar fi prea scumpă. Nici acum nu ştim exact când va începe construirea acestui tronson: în 2015, când ar vrea premierul, sau în 2017, când a anunţat Şova că va fi gata noul proiect.

Partea bună este că, după 2 ani, s-a reuşit obţinerea finanţării europene, dar banii deja cheltuiţi s-au dus pe apa sâmbetei. Deocamdată a fost lansată licitaţia (în 3 martie) pentru studiu, iar câştigătorul îl vom afla abia peste 6 luni.

“Realizarea efectivă a studiului de fezabilitate va dura 24 luni și are alocați 28 milioane de euro de la CE. 24 de luni este o perioadă minimă impusă de către CE, ţinând cont de faptul că noile studii de fezabilitate trebuie să conţină studii geologice. După finalizarea studiului de fezabilitate, în maxim 6 luni vom licita construirea autostrăzii. Așadar, la 1 ianuarie 2017 vom putea începe efectiv construirea autostrăzii. Acesta este calendarul acestui tronson, cât se poate de important pentru Guvernul Ponta”, declara Şova, abia numit ministru.

7 studii în revizuire (adică pe alţi bani)

“(…) Totodată, sunt în curs de finalizare și publicare documentațiile de licitație pentru revizuirea Studiilor de Fezabilitate pentru celelalte 7 tronsoane de autostradă incluse în Memorandum-urile aprobate de Guvernul României, care reprezintă aproximativ 580 de km, precizează Ministerul Transporturilor, într-un comunicat remis astăzi redacţiei.

Nu este vorba despre vreun document aprobat de Comisia Europeană, ci de planurile “de viitor” ale Guvernului Ponta, aprobate în 3 decembrie 2013.

10 autostrăzi noi, pe hârtie

Dar iată pentru ce autostrăzi vor fi comandate studiile de fezabilitate – plus lungimea lor şi costul estimat (fără TVA), potrivit MT:

  • Braşov – Bacău (170 km): 9.997.804 euro
  • Bacău – Paşcani (95 km): 5.369.515 euro
  • Buzău – Focşani (67 km): 3.902.823 euro
  • Bucureşti – Alexandria (85 km): 4.371.173 euro
  • Focşani – Bacău (120 km): 6.580.361 euro
  • Paşcani – Siret (100 km): 5.462.813 euro
  • Ploieşti – Buzău (75 km): 3.589.720 euro
  • Alexandria – Craiova (140 km): 7.218.613 euro
  • Craiova – Calafat (83 km): 3.535.960 euro
  • Bucureşti – Giurgiu (60 km): 2.928.253 euro.

Valorile prezentate sunt însă cele minime: valoarea totală estimată a celor 10 contracte este cuprinsă între 237,8 milioane lei (53 mil. euro) şi 281 milioane lei (62 mil. euro), fără TVA, valoarea maximă incluzând şi sume pentru achiziţia unor servicii similare, potrivit anunţurilor de achiziţii.

După cum se poate observa, Autostrada “Bombonica” – botezată de Traian Băsescu după numele soţiei lui Liviu Dragnea – rămâne în cărţi, pentru a lega Bucureştiul de Alexandria, aşa cum şi-a propus fostul baron PSD de Teleorman (între 1996-2000 prefect, apoi 2 mandate de preşedinte al CJ, până în 2012).

Aprobate de Guvern, nu şi de CE. Masterplanul, poate în iunie

“Cele 10 tronsoane de autostradă sunt parte integrantă din Memorandum-urile aprobate de Guvernul României”, precizează Ministerul Transporturilor. Repetăm: nu este vreun document semnat cu UE pentru fonduri europene.

Masterplanul General de Transport nu a fost încă finalizat, după ce experţii CE au respins de două ori proiectul – o dată în iulie anul trecut şi a doua oară în ianuarie anul acesta. Dan Şova promite că va da gata proiectul în iunie.

Aşadar, în acest moment nu ştim ce bani europeni vom avea pentru autostrăzi în exerciţiul financiar 2014 – 2020 şi, cel mai probabil, vom afla abia în toamnă.

Aproape 250 de km de autostradă contractaţi degeaba

Nu ştim nici când şi nici dacă va începe construirea acestor 10 noi autostrăzi; cele aproape 80 de milioane de euro se vor duce însă pe proiecte, aşa cum s-a întâmplat în timpul Guvernului Tăriceanu, când s-au construit numai 5 km de autostradă dar s-au turnat cu nemiluita studii de fezabilitate – inutile.

De ce? Pentru că a venit Guvernul Boc, a refăcut tot – pe alţi bani – şi a început construirea a 242 de km de autostradă, în anii 2010 şi 2011. E drept că jumătate din ei au fost terminaţi de Guvernul Ponta, dar cu nesfârşite văicăreli că trebuie să dea banii pentru finalizarea lor – de parcă nu USL a vrut să vină la guvernare dând jos Guvernul MRU.

“Boagiu are numai 110 km”

Ministrul Şova se războieşte încontinuu cu Băsescu şi cu Boagiu pe tema kilometrilor de autostradă construiţi. Cea mai recentă declaraţie a sa este o laudă de sine: Guvernul Ponta a contractat 248 de km, în timp ce Guvernul Boc numai 110 km. Dar cum în ultimii 2 ani nu a început niciun şantier nou, cei 242 de km finalizaţi sunt – logic – începuţi de pedelişti, că îi convine sau nu.

“Pentru domnul preşedinte Traian Băsescu – nu pentru liniştea domniei sale, ci pentru ca să nu mai mintă: 247,72 km sunt licitaţi anul trecut. Tot pentru dl preşedinte Băsescu – că a fost 7 ani degeaba ministru al Transporturilor – şi sper să consemnaţi exact: cei mai mulţi kilometri de autostradă au fost licitaţi într-un an, în 2013, şi după noi, cei mai mulţi au fost licitaţi în anul 2011: 110 kilometri. Asta este ierarhia numărului de kilometri licitaţi vreodată de către CNADNR. În 2011, cei mai mulţi în timpul doamnei Boagiu, 110 kilometri, şi licitaţia condusă de domnia sa în 2011 ne-a adus suspendarea AM POST în aprilie 2012″, a spus Şova.

Actualul ministru al Transporturilor nu aminteşte însă câţi km au fost contractaţi în 2010. Despre anul 2009 nu facem referire – şi nici el -, pentru că PSD s-a aflat atunci la putere, în Guvernul Boc.

Finanţare externă, cerută după adjudecare

Firmele interesate de licitaţia pentru studiile de fezabilitate aferente celor 10 autostrăzi au termen până la 17 iunie să depună ofertele.

“Valoarea estimată de 53 milioane euro (fără TVA, n.r.) va fi propusă spre a fi finanțată din fondurile europene nerambursabile”, se arată în comunicatul remis redacţiei din partea Ministerului Transporturilor. Aşadar, întâi dăm banii şi pe urmă cerem fonduri europene.

Dan Șova a declarat astăzi, la Alba Iulia, că termenul de depunere a ofertelor privind realizarea studiilor de fezabilitate pentru cele zece tronsoane este de 43 de zile.

“O să le judecăm mai repede de 50 de zile și apoi vor avea 4 luni de realizare. Cum se termină, le prezentăm la Comisia Europeană. Nu cred că vor fi probleme cu privire la admiterea lor și vom începe licitațiile de lucrări, sper eu, undeva în noiembrie – decembrie anul acesta”, a adăugat ministrul Transporturilor.

Optimismul său nejustificat nu a fost probat până acum în niciun fel, aşa că mai mult ca sigur termenul avansat este pur iluzoriu.

De altfel, potrivit condiţiilor din anunţul de achiziţii, contractele ce urmează a fi atribuite prin licitaţie deschisă, pentru preţul cel mai mic, au termen de 1 an de la adjudecare.

Autostrăzi uitate

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a promis recent că România va avea în anul 2020 o reţea de 2.440 km de autostradă în anul 2020. Până acum, nu a semnat contractul pentru Comarnic-Braşov, deşi îl dăduse ca sigur în 20 aprilie.

Cei 7,8 km din Autostrada Transilvania contractaţi în aprilie anul trecut nu au intrat în şantier din cauza lipsei banilor; cel puţin aşa argumenta CNADNR când a decis să amâne şantierul pentru anul acesta. Dar au trecut 4 luni din noul an fără ca acolo să înceapă vreo mişcare.

Tot astăzi, la Alba Iulia, Şova a anunţat că va semna ordinul de începere a execuţiei autostrăzii Sebeş-Turda astfel ca şantierul să debuteze în data de 10 mai. Evident, organizarea şantierului.

Este vorba, de altfel, numai despre loturile 3 şi 4, pentru care contractele s-au semnat în 17 aprilie a.c.. “Pentru loturile 1 şi 2 vor mai fi făcute două reevaluări foarte simple, care se vor finaliza în 5 sau 6 săptămâni”, a spus ministrul.

Despre neînceperea lucrărilor la lotul 1 al autostrăzii Nădlac-Arad, al cărui contract a fost semnat în 26 decembrie 2013, ministrul Şova nu scoate o vorbă, ca şi în cazul lotului 2 al autostrăzii Timişoara-Lugoj, semnat în 4 decembrie 2013.

Totodată, în 22 octombrie 2013 au fost semnate contractele pentru loturile 2 şi 3 ale autostrăzii Lugoj-Deva. Au fost uitate şi ele de ministru.

Reţeaua de autostrăzi însumează în prezent 646 de kilometri.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.