Vânzările auto noi, cu 14% mai mici în primul semestru. La second-hand, creşteri spectaculoase

Piaţa auto este departe de a reveni la linia de plutire, în primul semestru fiind vândute cu 14% mai puţine autovehicule noi decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, respectiv 42.996 unităţi faţă de 50.003 în ianuarie-iulie 2012, informează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). În interiorul acestei scăderi, autoturismele au avut un declin de 13,2%, mai mic totuşi faţă de luna trecută, când a fost de peste -19%. Importurile de vehicule rulate au înflorit însă, însumând, în aceeaşi perioadă, 128.504 autoturisme şi 25.700 la vehicule comerciale, în creştere cu 44%, respectiv 7%, faţă de jumătatea lui 2012. Practic, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse alte 3,6 rulate.

Din decembrie 2011 şi până în iulie 2013, doar luna mai 2012 a înregistrat un volum mai mare de autovehicule vândute de către operatorii din piaţa auto. Totodată, în luna iulie anul acesta, vânzările de autovehicule noi pe piaţa românească s-au cifrat la 8.028 de unităţi, un maxim al ultimelor 14 luni.

În continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (76% din totalul la 7 luni). Astfel, pe fondul demarării târzii a Programului „Rabla”, dar şi a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 7 luni doar 24% din total (în primele 6 luni procentajul era mai mic, de 19%).

„În luna iulie, acest raport a fost mult mai echilibrat: 47% persoane fizice vs. 53% persoane juridice, această situaţie fiind datorată faptului că „Rabla” a început să funcţioneze efectiv”, precizează APIA.

Producţia, în creştere

Producţia naţională a înregistrat în iulie o creştere de 25% faţă de luna precedentă şi de 61% faţă de luna iulie 2012, ceea ce face ca, după 7 luni din 2013, creşterea totală faţă de 2012 să fie de 40,2% (la volum total 270.064 unităţi).

Cifra este datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme, care înregistrează o creştere de 48,8% (volum total 270.050 unităţi). În cifre absolute, faţă de aceeaşi perioadă din 2012, au fost fabricate în 2013 cu 77.406 mai multe autovehicule.

Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Sandero (76.153 unităţi, volum dublu faţă de 2012), urmată de Dacia Duster (75.624 unităţi), Dacia Logan (65.285 unităţi) şi Ford B-MAX (50.434 unităţi).

Exporturile, mai mari cu 17,4% 

Exporturile de autovehicule au înregistrat 225.388 unităţi, cu 17,4% mai multe faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 23,9%. Cel mai exportat model în luna iulie a fost Dacia Sandero (11.652 unităţi), urmat de Duster (9.932 unităţi) şi B-MAX (7.132 unităţi). Pe ansamblul celor 7 luni de până acum, pe primul loc este Duster (74.168), urmat de Sandero (72.098) şi Ford B-MAX (50.444).

Peste 83% din producţia auto naţională a fost exportată, industria auto contribuind, astfel, în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al României.

La vânzările de autoturisme pe piaţa internă, topul pe mărci la 7 luni din 2013 este format din Dacia, cu 11.346 unităţi vândute (31,5% din total, cu 2,2% mai mult decât la 6 luni), urmată de Volkswagen (4.149 unităţi / 11,5%), Skoda (2.769 unităţi / 7,7%), Renault (2.091 unităţi / 5,8%), Ford (2.042 unităţi / 5,6%), şi Hyundai (1.631 unităţi / 4,5%).

Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia. Pe clase, după 7 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 8,5% şi 44%.

Dieselul, lider

În funcţie de tipul de combustibil, se menţine în 2013 creşterea ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung după 7 luni la 53,7% din piaţă, faţă de 50,3% cât se înregistra în aceeaşi perioadă a anului trecut.

La vehiculele comerciale uşoare, piaţa a înregistrat o scădere mai puternică, de 18,1%, iar primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault), reprezintă împreună aproape 50% din piaţă. 

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.