Ochi și urechi… împotriva găștilor

O companie care produce, transportă sau depozitează bunuri atractive va fi, mai devreme sau mai târziu, targetată de grupuri infracționale, cărora li se pot adăuga alte grupuri, cu interese în defavoarea companiei. Putem identifica aceste găști înainte să genereze probleme reale în activitatea firmei?

Ionel Popa

Atenție! Este suficient ca o singură persoană să reușească să se infiltreze în firmă, să corupă și să se asocieze cu alți câțiva angajați, pentru a forma acea grupare care să faciliteze sustragerea de bunuri. Iar, de cele mai mute ori, ca manager, îți dai seama tardiv de pierderi, eventual în cadrul unui inventar bine făcut. După cum spuneam și în trecut, pentru a înțelege mai bine fenomenul, putem să facem următoarea comparație, cu titlu informativ:

  • 75% dintre angajați sunt oameni de bună calitate, care nu vor fi implicați în astfel de practici.
  • 5% sunt cei care vă vor targeta și care nu se vor angaja în companie pentru salariu, ci pentru alte câștiguri ilicite.
  • 20% sunt persoane indecise, care, atunci când sistemul este slab, pot fi atrase/corupte de partea celor 5%.

Diferența, în acest context, este făcută de politica de securitate, de atenția pe care managementul o acordă acestui segment.

Sunt fanul abordării unde toleranța la securitate este 0. Dacă am consemnat un incident, este indicat să merg până la capăt.

Adică să apelez la poliție și să acționez în judecată persoanele implicate. Este un exemplu extrem de important pentru angajați, descurajând orice altă inițiativă periculoasă.

Practici care dau rezultat

Ce poate ajuta în depistarea practicilor negative pentru companie? În primul rând, existența unor proceduri de securitate bine puse la punct și inclusiv a unor verificări încrucișate, astfel încât la baza informațiilor să nu stea o singură sursă. Bineînțeles, verificările pot fi auditate și prin instrumente informatice, ce pot genera alerte. De asemenea, un angajat de încredere poate avea ca sarcină principală urmărirea respectării proceselor și a concordanței dintre realitate și ceea ce apare în scris.

Security champions

Dar cel mai important este să îi ai ca aliați pe angajații de bună credință și să creezi acea mentalitate de „security champions”, care favorizează inițiativa. Altfel spus, atunci când angajatul primește o propunere dubioasă, să comunice managementului problema.

Din păcate, între top management și angajați există o ruptură, în companiile mari, în multe cazuri fiind multe niveluri de raportare, care generează o imagine diluată la vârf.

Este indicat să ai ochii și urechile tale la nivel de manipulanți sau șoferi…

… oameni cu care să te afli în contact periodic și care să te ajute să faci un „reality check”, într-o discuție relaxată. În general, lumea este bine intenționată și, cel mai probabil, vei discuta cu unul dintre angajații de bună credință, care formează 75% din colectiv. Este important să creezi o relație cu liderii informali.

Răufăcătorul va atrage de partea sa un angajat nehotărât prin identificarea aspectelor comune (de exemplu ieșitul la fumat sau pasiunea pentru fotbal).

Dar procesul este unul de durată, pentru că trebuie construită o relație între cei doi. Sunt cazuri în care se ajunge, inclusiv, la dependență sau șantaj. Pe partea cealaltă, poți combate grupurile infracționale exact sub aceleași tehnici – prin oameni infiltrați sau sub acoperire, care să dezvolte o relație cu persoanele cheie.

Angajații trebuie încurajați să ofere informații. Este foarte important să fie luați în serios și ascultați într-un mod activ, nu pasiv. Acțiunea, pe baza datelor primite, este la fel de importantă.

Procedurile de securitate trebuie integrate în procedurile de lucru.

Pot ajuta inclusiv afișele prin care se transmite faptul că securitatea se află în grija fiecărui angajat.

Angajați temporari infiltrați

Ochii și urechile managerului pot fi reprezentate printr-un angajat temporar, acceptat de colectiv.

Astfel de tehnici pot fi utilizate inclusiv pentru validarea unui angajat pe care vrei să îl promovezi și pentru care ai nevoie de un feedback real. În același timp, vei avea o imagine nedistorsionată asupra slăbiciunilor din companie, a riscurilor generate de modul de lucru în anumite zone (de exemplu, curățenie, mentenanță, pază), a nemulțumirilor angajaților cu privire la anumite proceduri sau indivizi.

Mai ales, în cazul unei flote care funcționează la nivel internațional, ai nevoie de o sursă de informații reale…

… de acel coleg care să împartă masa cu șoferii.

Un astfel de proces are nevoie de cel puțin 3 luni să dea primele rezultate și de 6 luni să ajungă la maturitate.

Dar, din experiența mea, cei care au apelat la astfel de practici au ales să nu mai renunțe, după ce sintagma americană „eyes on the ground” s-a dovedit de mare ajutor.

Ionel POPA

general manager WindOne

ionel.popa@windone.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.