Emisiile „curentează” transportul

Prima masă rotundă a Electric Club s-a concentrat pe două direcții principale – cele mai importante aspecte ce trebuie avute în vedere pentru un proiect de transport electric de succes și la ce ne putem aștepta în anii următori.

Compania de transport Tramar a fost gazda evenimentului.

Operatori de transport, clienți, furnizori de soluții de mobilitate electrică au pus la comun experiența acumulată pe segmentul de electromobilitate.

Cu ce începem?

Primul pas este înțelegerea faptului că, deși discutăm tot de transport, operarea vehiculelor electrice reprezintă un segment complet nou, care, cel puțin în următorii ani, nu va putea fi evaluat la fel ca transportul clasic, realizat cu vehicule diesel.

Practic, discutăm de un nou tip de business!

Și pentru că discuțiile au pus accentul pe „afacere”, primul pas, firesc în implementarea unui proiect de transport electric, îl reprezintă identificarea clientului doritor și capabil să susțină un asemenea proiect.

Discutăm de investiții semnificative (nu doar în autovehicul) și de o perioadă de amortizare în care legătura dintre client și transportator trebuie să funcționeze fără sincope. Practic, discutăm de un angajament contractual pe mai mulți ani.

Poate cel mai corect termen care să definească un asemenea proiect este „ecosistem”. Iar ca acest ecosistem să devină un business sustenabil, este nevoie de mai multe entități, transportatorul și clientul fiind actorii principali.

Prioritate pentru „electric”

Un alt aspect esențial este faptul că energii importante din zona de transport și logistică trebuie concentrate către ecosistemul electric, pentru ca proiectul să poată funcționa.

Practic, în realizarea proiectului trebuie ținut cont de menținerea unui nivel investițional optim și, totodată, de asigurarea cadrului pentru o operare cât mai eficientă. Practic, transportul electric are prioritate, în orice situație.

În primul rând, sunt alese cele mai potrivite trasee, care să răspundă la două solicitări esențiale: să se încadreze în autonomia camionului electric și să acopere o nevoie de transport repetitivă și constantă. Evident, în acest stadiu, nu se poate pune problema ca un autovehicul electric să stea, din lipsă de comenzi. Mai mult decât atât, încărcarea/descărcarea la depozite a camionului electric va avea prioritate întotdeauna, iar stațiile de reîncărcare trebuie plasate cât mai convenabil, pentru a perturba cât mai puțin operațiunile.

Ideal este ca autovehiculul electric să ruleze cât mai mult și, astfel, trebuie alocați cel puțin doi șoferi pe camion.

O chestiune de seriozitate

Furnizorii de e-mobilitate au arătat faptul că, în general, aspectele tehnice pot fi rezolvate, atât în ceea ce privește performanțele autovehiculelor, cât și construirea unei infrastructuri de încărcare. Folosirea panourilor fotovoltaice și a sistemelor de stocare a energiei electrice pot de asemenea să ofere avantaje pentru anumite proiecte. Zona gri o reprezintă exact proiectarea unui plan de afaceri coerent și împărțirea corectă a riscurilor între partenerii din ecosistem, mai ales că, deocamdată, sunt foarte puține exemple în piață.

Atât transportatorii, cât și clienții prezenți la masa rotundă au subliniat importanța „seriozității”. Puși în fața unei investiții consistente (camion electric, stație de încărcare etc.) și cu șanse scăzute de a putea schimba clientul inițial, transportatorii au nevoie de siguranță – un contract pe termen lung și tarife care să acopere costurile fiind aspecte esențiale.

Pe de altă parte, clienții vor accepta cu greu condiții care îi pun în situația de a-și asuma tarife nejustificat de mari. Proiectul trebuie gândit cu grijă, pentru a asigura menținerea unor costuri cât mai reduse și, implicit, a unor tarife cât mai atractive. Evident, un client de transport electric își va bugeta sume suplimentare, însă nu discutăm de „un sac fără fund”, chiar dacă, pe lângă reducerea poluării, toți membrii ecosistemului electric vor beneficia de un important câștig, în materie de imagine. Capitolul „marketing” înseamnă un beneficiu notabil pe care îl aduce transportul electric și va încuraja implementarea de noi proiecte, în această primă etapă.

Direcția este electrică… și la stat

Dacă, într-o primă etapă, discutăm de proiecte mici și foarte puține, următorul pas, mai consistent, ar trebui să beneficieze de suportul statului. Astfel, este așteptată o schemă de ajutor pentru achiziția de camioane electrice, care ar putea apărea chiar anul acesta, la următoarea rectificare bugetară.

A doua inițiativă este legată de taxele de drum, iar, din 2026, este de așteptat ca un camion electric să beneficieze de taxe semnificativ mai mici.

Succesul implementării vehiculelor electrice va depinde mult de eficiența cu care acestea vor putea fi utilizate”, a arătat Gabor Sandor, specialist în siguranță rutieră, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Bineînțeles, schema de ajutor pentru achiziția de camioane electrice va fi limitată, ca sumă.

Am făcut o solicitare către Ministerul Mediului și către Guvern să ne sprijine pentru o schemă de subvenționare a vehiculelor «verzi», cu emisii reduse și zero, incluzând gazul natural comprimat, lichefiat și vehiculele comerciale electrice. În viitor, trebuie avut în vedere și hidrogenul. UNTRR și IRU s-au alăturat H2Accelerate Trucks – proiect european emblematic pentru accelerarea implementării concrete a camioanelor pe hidrogen, ale cărui rezultate sunt așteptate în următorii ani. La discuțiile recente, avute de UNTRR cu Ministerul Mediului și AFM, ni s-a promis că, în a doua jumătate a acestui an, sau cel mai târziu începând cu anul viitor, vor avea în vedere un program dedicat vehiculelor comerciale «verzi». În plus, am dori să fie inclusă, în mod clar, decarbonizarea flotelor de vehicule comerciale în PNRR prin stimulente  pentru achiziția de vehicule comerciale «verzi» – electrice, hidrogen, gaz natural comprimat/lichefiat. Schema pe care am propus-o pentru finanțare include și stațiile de alimentare pentru camioane electrice, CNG și LNG. Totodată, există și regulamentul european pentru combustibili alternativi, care, de asemenea, sperăm că va pune o presiune și pe România, pentru dezvoltarea rețelei de stații de alimentare”, a precizat Roxana Ilie, responsabil Reprezentare și Informare, UNTRR.

În cadrul mesei rotunde, s-a reamintit și faptul că, în anii următori, va deveni obligatorie depunerea unei declarații de sustenabilitate, care, practic, va veni la pachet cu declarația fiscală. Administratorul companiei va respecta aceleași reguli și va răspunde la fel ca în cazul declarației fiscale.

Depunerea acestor declarații devine obligatorie în 2025 (pentru anul 2024), pentru companiile cu peste 500 de angajați, după care se va coborî la pragul de 250 angajați în 2026, urmând ca, în 2027, să se ajungă la IMM-uri, micro-întreprinderile fiind exceptate.

Nevoia marilor companii de a raporta emisii în scădere va crește și, implicit, este de așteptat ca solicitările de transport „verde” să cunoască o evoluție ascendentă.

De altfel, sunt deja companii care solicită expeditorilor și transportatorilor informații legate de amprenta de CO2.

Un obstacol greu de depășit

Așa cum au arătat cei prezenți la eveniment, pentru moment, transportatorii nu sunt selectați în funcție de emisiile poluante. Probabil acest lucru se va întâmpla curând, însă, astăzi, este dificil pentru transportatori să își optimizeze investițiile.

Cine va avea clienți care vor și pot să investească în sustenabilitate va putea achiziționa camioane noi, restul transportatorilor riscă să închidă porțile. Investițiile în camioane electrice vin ca urmare directă a solicitării clientului. Și, pentru a susține aceste investiții, clienții ar trebui să plătească tarifele astronomice de transport. Cu un camion electric, câștigi la capitolul cost carburant, însă pierzi la rulaj. Nu poți parcurge cu camionul electric aceeași distanță pe care o realizezi cu un diesel. Cel puțin la acest moment, cu actualele baterii și actuala infrastructură de încărcare”, a afirmat Claudiu Apostol, director general Tramar.

O soluție pentru accelerarea electrificării ar putea fi reprezentată și de proiectele de reconversie, din camioane diesel în electrice.

Primele pentru achiziționarea de camioane noi electrice ar trebui să poată fi obținute și pentru reconversii, din diesel în electric. În aceste condiții, investiția transportatorului ar fi de maximum 70.000 de euro. Practic, transportatorii ar avea la dispoziție un camion electric, plătind cel mult suma necesară unui camion termic nou. Astfel, transportatorii ar câștiga timp pentru adaptarea la noul model, în care investiția într-un camion se triplează”, a arătat Dorian Igescu, specialist auto.

Strategia reîncărcării

Nu poți achiziționa autovehicule electrice fără să te asiguri că le poți încărca. Astfel, trebuie să știi încă din start ce putere ai la locația respectivă, cât poate să suporte branșamentul, cât din puterea respectivă folosești și cât ar fi disponibil pentru stațiile de încărcare.

Dacă este vorba despre un depozit, avem două situații – temperatură controlată, sau ambient. Pentru ambient, de obicei, nu ai un consum incipient mare de energie pentru locație și acolo este mai greu să instalezi stații de încărcare ultra-fast, dacă nu este un parc industrial. Probabil că găsești un disponibil de 100-150 kW. La temperatură controlată, poți găsi 350 kW, dar este foarte greu să implementezi mai mult de atât, fără să adaugi un transformator suplimentar. Astfel, ne descurcăm cu charging pentru 3-8 camioane cu încărcare la 300-400 kW într-un depozit mare, sau într-o fabrică mare, dar pentru MCS (Megawatt Charging System) sau pentru o flotă de 20 de camioane, deja înseamnă un transformator suplimentar, cu investiții semnificative și un timp de implementare de 6-18 luni, deoarece se va depinde de distribuitorul de energie”, a explicat Cătălin Enache, electromobility key account, Volvo Trucks Romania.

În cazul depozitelor, apare și oportunitatea panourilor fotovoltaice. Sigur, este vorba despre o investiție suplimentară, însă energia produsă astfel reprezintă o oportunitate, în contextul utilizării camioanelor electrice. Practic, cele două investiții se completează și își cresc una alteia plus-valoarea.

Investițiile în sisteme de stocare a energiei sunt destul de ridicate, în acest moment, însă, pe viitor, costurile ar putea scădea.

Și apoi vin stațiile de încărcare… O altă investiție destul de costisitoare, care ar trebui amortizată odată cu camionul electric. Asumarea realizării stațiilor de încărcare de către clientul de transport ar putea balansa investiția între partenerii din ecosistem. Totodată, este de așteptat ca prețul stațiilor să scadă și va fi, de asemenea, un ajutor creșterea flotei de camioane electrice, alături de așteptata viitoare dezvoltare a unei rețele de stații de încărcare rapidă, la nivel național.

Însă, pentru moment, suntem în faza „pașilor mici”.

Astăzi, de obicei, discutăm de implementarea a unul-două camioane per proiect. Bariera care se depășește cu această primă investiție este aceea a asigurării infrastructurii de charging – următoarele câteva camioane se pot integra pe această infrastructură. Desigur, este nevoie de câțiva ani și de energie regenerabilă, pentru a implementa flote de cinci-zece camioane”, a spus Cătălin Enache, electromobility key account, Volvo Trucks Romania.

Cât de repede vor evolua lucrurile? Un indicator relevant ar putea fi reprezentat de autoturisme, care, în ultimii zece ani, au cunoscut o dezvoltare rapidă, pe segmentul electric.

Totodată, utilizatorii de vehicule comerciale ușoare prezenți la eveniment au confirmat faptul că varianta electrică are costurile de operare mult mai mici și, de asemenea, vizitele în service mai rare, față de o mașină termică.

În momentul de față, pe partea de autoutilitare mici, varianta electrică este mai bună decât cea clasică. Însă nu știm cum vor arăta lucrurile atunci când capacitatea de încărcare a bateriilor va scădea. În mod normal, exploatăm o mașină 4-5 ani, însă prețul de achiziție superior ne face să proiectăm o exploatare de șase ani, pentru autovehiculele electrice. Riscul ar fi ca scăderea capacității de încărcare a bateriilor să ne pună în situația de nu mai putea acoperi circuitele zilnice pe care le avem. Oricum, folosim doar încărcare lentă și astfel bateriile sunt mai protejate”, a declarat Adrian Țigănuș, fleet manager FAN Courier.

Excursie tematică la compania de transport public local RATBV, unul dintre cei mai mari operatori de flotă electrică din România.

Începem cu clientul

Ca transportator, pentru a investi în camioane electrice, ai nevoie de un client care să accepte un preț care, în mod evident, depășește semnificativ tariful oferit de varianta clasică, diesel. În plus, faptul că nu avem o imagine clară asupra evoluției tehnologiei și a prețului bateriilor, în următorii ani, face ca investiția într-un camion electric să fie una realizată „cu ochii închiși”.

Deja se vehiculează și posibilitatea încheierii unor contracte de genul „plată la utilizare (tarif/km parcurși)”, pentru camioane electrice. Astfel, va apărea și o imagine mai clară asupra costurilor pe care le implică operarea acestor vehicule. Sigur, apare și riscul ca firmele de transport să își piardă, parțial, relevanța.

În acest context, nu știu care ar mai fi rolul transportatorului. Dacă nu mai este camionul tău, nu mai discutăm de nicio investiție… Practic, cumperi kilometri, pe care îi vinzi mai departe clientului tău. Nu mai este nevoie de transportatori, ci doar de șoferi”, a opinat Alin Crețu, director general AC Mobile.

Alături de identificarea clientului potrivit, va fi nevoie și de încredere…

Dacă ar veni un client să ne ceară 100 de camioane electrice, mâine am putea oferi 100 de camioane electrice, inclusiv pe distanțe lungi. N-aș avea niciun fel de problemă să investesc alături de un client. La noi există un proverb – «să moară capra vecinului». Se pare că mulți au decis să își omoare singuri capra. Haideți să gândim pozitiv, să fim aproape de clienții noștri și să încercăm să le oferim soluții celor care ne solicită un camion electric”, a afirmat Alexandru Păun, director general Blue River.

Electrificarea transportului pare ireversibilă, iar Electric Club a apărut având ca scop identificarea oportunităților pe care această schimbare radicală le creează în piață. Electric Club are rolul de a inspira, a răspunde la întrebări și de a facilita noi contacte. Astfel, pentru membrii clubului, scade riscul de a fi surprinși de schimbările rapide, care se preconizează în următorii ani.

Participanții la masa rotundă au putut vizita și liniile de producție ale Electroprecizia Electrical Motors.

Alexandru Păun, director general Blue River:Având în vedere că facem distribuție și camioanele n-au ajuns mai departe de 100 km în jurul Bucureștiului, operarea camioanelor electrice nu ne-a creat niciun fel de problemă. Nu există nicio restricție în a utiliza camioanele electrice în misiuni obișnuite pentru camioanele diesel sau CNG. În acest moment, singurul impediment este prețul de achiziție. Doar dacă s-ar oferi subvenții am putem înainta.

Claudiu Apostol, director general Tramar:Acum, un transportator trebuie să chibzuiască foarte bine în ce direcție se duce. Exploatează parcul pe care îl are până la limită și apoi trece pe electric? Sau investește în Euro 7? Este dificil să faci o strategie de achiziții, pentru următorii ani.

Cătălin Enache, electromobility key account, Volvo Trucks Romania: „Pentru primele camioane electrice achiziționate, transportatorii trebuie să se gândească la o formulă de parteneriat, care să asigure rutele potrivite și o constanță a activității pe mai mulți ani, alături de tarife corecte.

Alin Crețu, director general AC Mobile:Am fost sceptic, acum mă simt obligat. Investiția în camioane electrice înseamnă și o investiție în imaginea firmei și șansa de a sări acei intermediari mulți în relația cu clientul final.

Eduard Jiroș, network development manager, IVECO România:Ca și în cazul gazului, anii trecuți, soluțiile electrice nu se vor potrivi pentru toată lumea, cel puțin cu tehnologia de astăzi. Trebuie identificate, alături de clienți, misiunile de transport potrivite.

Adrian Țigănuș, Fleet Manager FAN Courier:Consider că România încă nu este pregătită să treacă la transportul electric. Nu avem infrastructură și nu suntem nici noi pregătiți pentru acest pas. Însă o să fim forțați să trecem la vehicule electrice prin diferite metode, legi, taxe sau prețurile la vehiculele clasice. Deja, prețurile la camioanele diesel au început să crească și, probabil, vor continua acest trend, cu modelele Euro 7. Vehiculele comerciale ușoare electrice au devenit tot mai accesibile, în raport cu cele diesel, și asta se va întâmpla și cu camioanele de electrice.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.