TRUCK TUNING ART. Pasiune pe 12 roți… sau mai multe

Peste 140 de camioane au fost expuse la Truck Tuning Art Alba Iulia, festival ajuns la cea de-a treia ediție. Este o dovadă palpabilă asupra interesului în creștere manifestat de transportatorii români pentru tuning în lumea camioanelor.

Practic, evenimentul și-a dublat dimensiunile față de anul trecut, reușind să atragă aproximativ 30.000 de vizitatori, și asta în ciuda perioadei dificile pe care piața de transport o traversează.

„Festivalul s-a manifestat contrar a ceea ce se întâmplă pe piață, oferind o efervescență a firmelor care își doresc să aibă camioane deosebite. Numărul camioanelor participante, precum și calitatea acestora a crescut enorm de la o ediție la alta. Pe de altă parte, dacă ne referim la piața de transport, observ o scădere atât cantitativă, cât și calitativă a serviciilor”, a precizat Florin Tomuța, director general Tomiflex și organizator al festivalului.

Best Truck of the Show a fost adjudecat din nou de către Fiv Trans, cu un nou camion, având tema Iron Man.

Evenimentul reunește, practic, o comunitate care crește de la an la an.

„Din nou, am dat dovadă că suntem o breaslă unită și am arătat că pasionații camioanelor reprezintă un segment care funcționează cu totul altfel față de ceea ce se întâmplă în transporturi, la ora actuală. Sunt mândru de calitatea umană a celor care au fost acolo, alături de camioanele lor”, a completat Florin Tomuța.

Iar sarea și piperul evenimentului a fost asigurată de Radu Valahu.

„A reușit să tragă un ansamblu format din cap tractor și semiremorcă, după care a zis: «Florin, mai urcă-mi 100 de români în TIR». Și, după ce au urcat 100 de oameni în camion, l-a tras din nou”, a povestit organizatorul festivalului.

Un alt moment inedit a fost asigurat tot de Radu Valahu, în a treia zi a evenimentului, când a tras un ansamblu cu forța brațelor, un record care urmează să fie recunoscut.

Sunt mulți oameni din afara industriei care vin la festival și astfel, Truck Tuning Art reușește să atragă atenția într-un mod pozitiv asupra industriei. Ținuta deosebită a acestor camioane creează fascinația care, în ultima perioadă, a dispărut aproape complet din transporturi. Astfel, o șansă în plus de a ameliora criza cronică de forță de muncă.

„Atunci când cineva mă întreabă care ar fi motivele mele de mândrie, unul din acestea, pe lângă camioane și faptul că, zic eu, am construit un nume în lumea transportatorilor, este acela că am angajați care sunt încă de la început cu mine. Pentru mine, este important faptul că media vechimii în firmă a angajaților depășește 10 ani”, a declarat Florin Tomuța.

Bineînțeles, au existat și premii pentru cele mai reușite camioane, iar competiția a fost una acerbă.

Best Holland Style a fost câștigat de firma suceveană Nunucu:

Tuning în stiluri noi

„Am făcut câte un dosar pentru fiecare camion participant, în așa fel încât să putem explica rezultatele, iar juriul a fost foarte bine pregătit. De altfel, departajările s-au realizat în urma unor evaluări care au mers până la cele mai mici detalii”, a subliniat Florin Tomuța.

Mai mult decât concursul și câștigătorii acestuia, festivalul a reprezentat un spectacol un sine, prin camioanele expuse, prin numărul mare de vehicule tunate, prezentate în premieră. Discutăm de camioane scumpe, în care s-au investit sume importante.

Best Exterior a fost câștigat, ca și anul trecut de Carohi Pharma Transport, cu un nou camion – o superbă Scania vișinie 770 S.

„Dacă, din punct de vedere al cantității, aproape ne-am dublat, îndrăznesc să spun că, în privința calității, am avut o creștere cu 200%”, a completat organizatorul evenimentului.

Best Sound a fost câștigat de un camion din Italia, cu un sistem de 15.000 de wați în boxe.
O surpriză a fost câștigarea premiului Best Power de către o Scania R 730, aparținând Edymar Spedition. Majoritatea anticipa victoria pentru un model de 770 CP.

Din punct de vedere al stilurilor, predomină, în continuare, Holland Style, însă pentru prima dată, anul acesta, a fost adăugată o nouă categorie – Old School.

„Deși curentul Old School provine din țările nordice, ar trebui să îl redefinim pentru a respecta specificul țării noastre. Haideți să rememorăm părinții noștri și bunicii noștri, care lucrau în domeniul transportului. Cum se descurcau, care erau elementele definitorii? Când închid ochii, văd un Roman Diesel albastru, cu bară roșie, cu jantele vopsite, cu șasiu roșu și cu o dubă frigorifică după el. Cei din afară au reușit să perpetueze de-a lungul anilor această modă și acest cult, iar noi am încercat, în primul rând, să apreciem camioanele vechi, camioanele cu o anumită temă, camioanele care transmit ceva.” – Florin Tomuța

„Un camion de școală veche nu este un camion retro. Un Old School poate să fie inclusiv un camion din 2023, cu condiția să respecte anumite principii, anumite tendințe ale acestui curent. Old School înseamnă cabină mică, proiectoare de culoare galbenă, așa numitele lămpi talmu care se puneau undeva sub faruri, ca să asigure vizibilitate pe timp de ceață, volanul alb, tapițeria din pluș danez, care este o combinație între roșu cu negru, precum și alte elemente distinctive. Tot timpul, sunt utilizate două culori. Faptul că pe vremea aceea nu existau carenaje laterale, spoilerele, cabinele erau mici, nu exista loc în care să-ți ții bagajele, iar acestea se țineau sus pe cabină… De aceea camioanele vechi aveau acel portbagaj pe plfon. Rezervoarele erau vopsite pentru protecție, pentru că nu existau rezervoare de aluminiu. La noi acest curent este încă greu de înțeles și am preferat să mergem pur și simplu pe vechime, adică să jurizăm camioane sub 2010, denumindu-le Old School. Am apreciat felul în care aceste camioane au fost întreținute și am încercat să încurajăm Old School românesc”, a explicat Florin Tomuța.

Best Old School a fost câștigat de Ionut YMG

Deși un eveniment național, TTA 2023 a reușit să aducă mulți vizitatori și expozanți din alte țări.

„Oameni veniți din Spania, din Italia, din Grecia și din alte țări și-au programat concediul la Alba Iulia, pentru a fi alături de camioanele frumoase din cetate.

Ne dorim să fie cât mai multe camioane din afară, pentru că, în momentul în care vezi un camion care vine din Olanda, alături de un camion francez, alături de un camion italian… Fiecare dintre acestea au anumite particularități, anumite caracteristici. Astfel, putem dezvolta estetica vehiculelor, inclusiv prin acest schimb cultural”, a completat organizatorul TTA 2023.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.