Competitia soferilor

Scania incurajeaza in mod traditional meseria de sofer de camion, iar concursul dedicat acestora, in acest an, a reprezentat un tur de forta impresionant.

La sfarsitul lunii aprilie, a avut loc finala concursului Young European Truck Driver (YETD), competitie organizata de Scania pentru soferii tineri din Europa. Peste 23.000 de conducatori auto s-au inscris la startul competitiei, 26 intrand in faza finala, acestia fiind castigatorii concursurilor nationale. Romania a fost reprezentata de Ionut Tolescu, castigatorul concursului organizat in tara noastra. Dincolo de experienta personala, Ionut a beneficiat de un stagiu de pregatire complex, structurat de catre Scania Romania si IFPTR. Calificarea in primii 18 a candidatului nostru reprezinta o realizare notabila. A fost evidenta buna pregatire a tuturor finalistilor, pusi totusi la grea incercare de probele gandite de organizatori.

Sapte probe pentru prima etapa

Prima etapa a fost compusa din sapte probe, care au scos in evidenta complexitatea meseriei de conducator auto si cantitatea mare de cunostinte si deprinderi ce trebuie dobandite. Conducerea economica si condusul defensiv au fost punctate pe un traseu dat. Soferii au fost punctati in functie de cantitatea de carburant consumata si de timpul in care au reusit parcurgerea distantei, totodata stilul defensiv, judecarea corecta a situatiilor intalnite in trafic au reprezentat criterii punctate. In cazul probei de verificare a autovehiculului inainte de plecarea in cursa, candidatii trebuiau sa gaseasca o serie de nereguli cu potential impact asupra sigurantei rutiere, pe un ansamblu, cap tractor cu semiremorca, avand la dispozitie doar 10 minute. Securizarea incarcaturii a fost, de asemenea, o proba contra timp, experienta finalistilor in ancorarea marfurilor si utilizarea corecta a chingilor fiind esentiala. Timpul lung petrecut la volan creste probabilitatea de a fi martor al unui accident rutier. Astfel, a existat si o proba de prim ajutor in care a fost evaluata capacitatea de a actiona repede si corect intr-o situatie de urgenta. Cunostintele legate de influenta pastilelor, a alcoolului si efectele oboselii au fost evaluate in cea de-a sasea proba. Ultima proba a fost una de indemanare, iar candidatii si-au demonstrat abilitatile – cunoasterea perfecta a dimensiunilor camionului si parcarea cu spatele a ansamblului, avand spatiu de manevra la limita. La finalul celor sapte probe, 18 candidati (din 26) au mers mai departe.

Trei probe eliminatorii pentru castigator

Au urmat trei probe eliminatorii: „Lupta cu focul“, „Daramarea popicelor“ si „Super Z“. „Lupta cu focul“ a fost o proba de viteza si coordonare, simuland ajungerea la locul unui accident. Candidatii trebuiau sa semnalizeze locul, sa alerteze autoritatile, sa stinga un incendiu si apoi sa manevreze un cap tractor cu spatele, printre jaloane. Proba avea loc in paralel, pentru doi candidati o data, castigatorul calificandu-se mai departe. Este etapa la care Ionut Tolescu a parasit competitia in cel mai palpitant mod posibil, finalul fiind unul la „fotografie“. „Daramarea popicelor“ s-a desfasurat cu cate trei candidati in paralel, doar unul intrand in marea finala. Ultima proba a presupus parcurgerea unui traseu in forma de „Z“, cu spatele, apoi cu fata si daramarea unor popice, printre altele care trebuiau sa ramana in picioare.

Concursul a fost castigat de Lars Sondergaard, din Danemarca, care a primit marele premiu – un camion Scania in valoare de 100.000 de euro. Lars Sondergaard este patronul unei mici firme de transport, avand doua camioane (dupa acest concurs, chiar trei!).

A existat un premiu si pentru cei mai buni sustinatori, iar galeria romana a fost nominalizata in top trei. Ionut Tolescu, candidatul nostru, a fost incurajat pe toata durata evenimentului, cu mult entuziasm si… zgomot de vuvuzele.

Radu BORCESCU

Södertälje, Suedia

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.