(Re)descoperind roata – primul seminar pan-european IRU privind transportul cu autobuze si autocare pe distante lungi in Europa

Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU) a organizat la Bruxelles, in 29 februarie, primul seminar pan-european pe tema “Transportului cu autobuze si autocare pe distante lungi in Europa – (re)descoperind roata”, iar Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), in calitate de membru activ in conducerea Consiliului de Transport Persoane IRU, a participat cu mult interes la aceste dezbateri de importanta strategica pentru sectorul transporturilor rutiere inter-urbane si pentru viitorul mobilitatii europene.

IRU si-a afirmat intentia ferma de a-si intari eforturile, alaturi de parteneri publici si privati, pentru a asigura cresterea constanta a calatoriilor cu autobuze si autocare, operate astazi in principal de companii private, conform obiectivului campaniei internationale SMARTMOVE de dublare a utilizarii autobuzelor si autocarelor in urmatorii ani, anunta UNTRR, intr-un comunicat.

“In deschiderea seminarului IRU, Ministrul Francez al Transporturilor, dl. Thierry Mariani a adresat un mesaj video, evidentiind potentialul extraordinar al transportului cu autobuze si autocare in secolul 21, care ofera solutii de transport la preturi imbatabile si cu bine cunoscuta flexibilitate, fiind modul de transport preferat de o mare parte a populatiei.

Comisia Europeana si mai multi europarlamentari si-au exprimat sprijinul pentru crearea unui Grup European public-privat de Reflectie Strategica, care sa pregateasca recomandari politice, alaturi de un Plan de actiune UE si un calendar pentru atingerea obiectivului de dublare a utilizarii transportului rutier colectiv de pasageri in urmatorii 10-15 ani”, se arata in documentul Uniunii.

Principalele subiecte inscrise pe agenda seminarului au fost:

– Rezultatele studiului Comisiei Europene (2009) privind transportul cu autobuzul si autocarul in UE: provocari si oportunitati pentru viitor (prezentare realizata de Steer Davis Gleave, Marea Britanie);

– Noi sisteme moderne de comunicare si rezervare pentru a facilita accesul clientilor la serviciile cu autobuze si autocare pe distante lungi (prezentare realizata de EPTO);

– Panel 1: Catre un cadru de afaceri juridic si administrativ prietenos pentru calatoriile pe distante lungi cu autobuzul si autocarul – piete mature;

* Modelul spaniol de piata inter-urbana (Intercity) si aparitia BRT: lectii de invatat si greseli de evitat;

* Modelul britanic de piata inter-urbana (Intercity), rolul si locul National Express;

* Modelul italian de piata intercity: lectii de invatat si greseli de evitat;

* Rezultate si lectii de invatat din liberalizarea liniilor de autobuze si autocare pe distante lungi din Norvegia;

– Panel 2: Catre un cadru de afaceri juridic si administrativ prietenos pentru calatoriile pe distante lungi cu autobuzul si autocarul – noi oportunitati pe piata

* Deschiderea pietei de autobuze si autocare inter-urbane (intercity) in Germania: provocari si oportunitati;

* Deschiderea pietei de autobuze si autocare inter-urbane (intercity) in Franta: provocari si oportunitati;

* Perspectiva internationala: probleme si oportunitati;

– Concluzii prezentate de Presedintele sectiunii de transport, Comitetul Economic si Social European si Presedintele CTP/Vicepresedintele IRU

Principalele recomandari ale industriei in vederea atingerii obiectivului SMARTMOVE de dublare a utilizarii transportului rutier colectiv de pasageri:

  • eliminarea discriminarii fiscale intre modurile de transport colectiv de calatori;
  • legislatia trebuie intotdeauna sa tina cont de cerintele specifice ale transportului de persoane;
  • cresterea greutatii maxim admise a autocarelor utilizate in traficul international cu cel putin pana la 19,5 tone, pentru a raspunde noilor cerinte de securitate, mediu, precum si conditiilor legate de clienti si de exploatare;
  • eliminarea barierelor de acces la terminalele altor moduri de transport;
  • includerea terminalelor de autobuz si autocare in reteaua trans-europeana de transport (TEN-T);
  • cresterea numarului de benzi pentru autobuze si autocare in si intre orase; punerea in practica sistematica de masuri de reducere a timpului de calatorie si, prin urmare, de crestere a competitivitatii acestor servicii;
  • propunerea unui cadru comunitar armonizat pentru zonele cu emisii reduse (LEZ).

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.