Strategia FORT

 

Îmbunătăţirea dialogului între membri, identificarea cu mai mare precizie a riscurilor legate de relaţia cu autorităţile, stabilizarea cadrului legislativ, crearea unui statut şi a unei conduite pentru membri sunt câteva dintre dezideratele exprimate în cadrul Adunării Generale organizate de Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) la începutul lunii februarie.

 

În cadrul evenimentului la care au participat peste o sută de membri, au fost trasate direcţiile viitoare de dezvoltare. Pe lângă întărirea sectorului de transport călători, Federaţia îşi doreşte revitalizarea segmentului de transport marfă şi, de asemenea, creşterea numărului de membri pe partea de şcoli de şoferi, companii de taxi, precum şi service-uri. În acest sens, conducerea FORT a fost structurată, de la alegerile din 2012, pe responsabili pentru fiecare segment de activitate în parte şi, totodată, pe vicepreşedinţi regionali. Astfel, se ţinteşte atât o dezvoltare teritorială – atragerea de noi membri, dar şi o specializare mai bună – crearea de strategii eficiente care să răspundă cu exactitate nevoilor fiecărui segment în parte. „În 2013, am avut firme care s-au retras, dar mai multe au fost cele care au aderat la Federaţie. Am încercat, în 2013, să păstrăm relaţii normale cu alte organizaţii de transportatori – unele ne-au reuşit, altele nu. Încercăm să avem şi o reprezentare europeană şi am avut două delegaţii care s-au întâlnit cu omologii noştri din IPRU (International Passenger Road Transport Union). Sper ca 2014 să înceapă cu o înţelegere mai mare faţă de problemele specifice cu care ne confruntăm şi, în acest sens, dialogul în interiorul federaţiei trebuie îmbunătăţit“, a arătat Augustin Hagiu, director executiv FORT.

O piaţă mai corectă

Principala misiune pe care FORT o are în vedere este asigurarea unei concurenţe corecte pe piaţa de transport, iar miza este extrem de importantă. „Vă veţi duce la licitaţii şi vă veţi trezi cu anumiţi colegi de-ai dumneavoastră cu preţuri de dumping, pentru că piaţa de transport din România nu este corectă şi transparentă“, a arătat Doru Marian Crăc, preşedinte FORT. Un semnal de alarmă a fost tras referitor la o posibilă relaxare a transportatorilor de călători după încheierea atribuirilor interjudeţene şi judeţene. În special la „judeţene“, cred unii reprezentanţi FORT, vor fi probleme foarte mari. Conform acestora, există consilii judeţene care doresc să înfiinţeze propriile societăţi de transport sau să lucreze cu firme apropiate. Bineînţeles, problema pirateriei a fost din nou pusă pe tapet, iar fenomenul pare să fie în dezvoltare, existând trasee unde acaparează peste 50% dintre pasageri.

Instabilitatea legislativă completată de lipsa de continuitate în conducerea Ministerului Transporturilor reprezintă, de asemenea, riscuri semnificative pentru piaţa de transport şi îngreunează mult activitatea patronală, făcând dialogul aproape imposibil. Toate aceste probleme, la care se adaugă contextul general economic, duc la o îmbătrânire tot mai accentuată a parcului auto şi, în acelaşi timp, tot mai multe firme ajung în situaţia de a nu mai putea să îşi desfăşoare activitatea.

400 de firme date în judecată pentru „drepturile de autor“

Poate cea mai importantă problemă a momentului pentru transportatorii de călători o reprezintă presiunea exercitată de mai multe instituţii în legătură cu plata drepturilor de autor. La acest moment, 400 de firme au fost acţionate în judecată şi urmează alte 800. Sumele sunt foarte mari şi sunt percepute inclusiv pentru anii precedenţi. „Am avut o întâlnire cu aceste organisme, care m-au întâmpinat cu bibliorafturile cu procese pe birou, împreună cu un jurist. Singurul lucru agreat cu ei a fost cel legat de mediere, adică noi să ne asumăm faptul că transportatorii trebuie să dea bani şi FORT să fie liantul într-un proces de mediere care să ducă la evitarea dosarelor pe instanţele de judecată. Au spus că ei s-au consultat cu piaţa de transport atunci când au stabilit tarifele, însă nimeni nu cunoaşte asociaţia pe care mi-au indicat-o“, a precizat Augustin Hagiu. FORT lucrează la o strategie de apărare, iar ARR s-a alăturat acestor eforturi. Clasificarea pare să fie principala vulnerabilitate a transportatorilor, în condiţiile în care în acest document este precizată dotarea autovehiculului cu sistem audio şi/sau video. În mai multe cazuri, instanţele au cerut RAR clasificările din toţi anii pentru firmele acţionate în judecată, iar Autorităţii Rutiere au cerut numărul de copii conforme. Eliminarea obligativităţii la clasificare de a avea radio ar putea reprezenta soluţia salvatoare pentru transportatori.

Returnarea accizei la motorină

Aceasta este soluţia gândită de reprezentanţii FORT pentru a reduce evaziunea fiscală în domeniul carburanţilor şi a asigura o concurenţă loială pe piaţă. În plus, returnarea unei părţi a accizei ar echilibra impactul negativ produs de introducerea taxei suplimentare de 7 eurocenţi la litrul de carburant.

Pregătirea profesională

În cadrul evenimentului, s-a făcut referire şi la domeniul şcolilor de şoferi care este, de asemenea, puternic afectat de concurenţa neloială. Sunt în continuare şcoli care încasează bani „la negru“, nu plătesc taxe la stat, nu dispun de dotările minime necesare desfăşurării activităţii şi, practic, nu fac decât să elibereze dosare de şcolarizare. Procentul şcolilor în neregulă vehiculat în cadrul Adunării Generale FORT este cât se poate de îngrijorător – 90% în ţară şi 50% în Bucureşti. De asemenea, pe partea de pregătire profesională s-a tras un semnal de alarmă în ceea ce priveşte degradarea profesională a personalului în transporturi, fără implicarea patronilor firmelor de transport, situaţia având puţine şanse să se redreseze. În continuare, există pe piaţă posibilitatea de a obţine certificatele de competenţă profesională fără a participa la cursuri. Patronii firmelor de transport ar trebui să se asigure că şoferii deţin certificate obţinute în mod corect şi că au frecventat cursurile.

Sorin Amarinei, vicepreşedinte FORT:

„Îmi doresc ca 2014 să fie un an al concilierii, în care să nu mai avem probleme unii cu alţii, să ne susţinem, iar fiecare membru să lucreze în interesul federaţiei, fără a apela în scop personal la cunoştinţele politice, primării… De aceea este necesară stabilirea unui statut al membrului FORT, în care respectul reciproc şi neagresiunea faţă de colegi să fie pe primul plan – un nou început, nişte baze solide care să creeze forţă acestei federaţii.“

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.