UNTRR adreseazã ASF 13 întrebãri la care transportatorii rutieri așteaptã rãspuns de peste 5 luni

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) adreseazã Autoritãții de Supraveghere Financiarã (ASF) 13 întrebãri despre criza actualã din piața de asigurãri RCA pentru vehicule comerciale, la care transportatorii rutieri așteaptã rãspuns de peste 5 luni.

Deși înființatã pentru supravegherea pieței de asigurãri și apãrarea intereselor clienților, ASF nu demonstreazã cã își îndeplinește rolul, nu controleazã, nu supravegheazã asigurãrile RCA  și se încurcã în propriile cifre raportate. Din declarațiile Președintelui, ASF nu cunoaște daunalitatea produsã de vehiculele comerciale în ultimii ani, dar este de acord cu creșterea tarifelor de prima RCA și cu peste 300%.

Dacã declarația Președintelui este corectã și nu cunoaște evoluția daunalitãții pe polițele RCA care ar putea justifica creșterile tarifelor de primã, atunci ASF va trebui desființatã întrucât nu își îndeplinește rolul principal de supraveghere a pieței asigurãrilor. Dacã declarația Președintelui este incorectã și cifrele nu sunt comunicate cu bunã științã, atunci suspectãm ASF de ascunderea de date publice în scopul protejãrii intereselor de grup ale anumitor asigurãtori.

În același timp nu este de înțeles cum ASF nu dispune de aceste cifre în timp ce Consiliul Concurenței le sintetizeazã în Raportul privind Piața Asigurãrilor, nivelul acestora nejustificând creșterile de tarife de primã RCA din ultimele 9 luni.

În acest sens, UNTRR solicitã ASF sã vinã cu rãspunsuri publice clare și la obiect la urmãtoarele întrebãri și sã demonstreze astfel, pentru prima oarã de la începutul crizei RCA, cã își îndeplineste rolul pentru care a fost înființat.

  1. Conform comunicatului de presã transmis de ASF, cheltuielile de administrare pe segmentul RCA au scãzut cu un punct procentual, de la 39% în 2014, la 38% în 2015. De ce a crescut tariful de primã RCA și cu peste 300%?
  2. Conform comunicatului de presã transmis de ASF, influența pe tariful de primã RCA din creșterea pe reasigurare pentru îndeplinirea condițiilor Solvency II este de maximum 1%. De ce a crescut tariful de primã RCA și cu 300% ?
  3. Conform raportului întocmit de doamna deputat Andreea Paul, frecvența daunei a scãzut în ultimii ani cu 36%, de la 11% în 2010, la 7% în 2015. De ce a crescut tariful de primã RCA și cu 300%?
  4. Conform raportului Consiliului Concurenței, despãgubirea medie plãtitã pe RCA în anul 2014 fațã de 2013 a crescut cu 9%, din care, despãgubirea medie plãtitã pe RCA pentru vãtãmãri corporale a crescut cu 7%, în timp ce despãgubirea medie plãtitã pe RCA pentru daune materiale a crescut cu 4%. De ce a crescut tariful de primã RCA și cu 300%?
  5. Conform raportului Consiliului Concurenței, gradul de cuprindere în asigurarea RCA a vehiculelor comerciale a scãzut în ultimii 4 ani de la 59% la un alarmant 51%. Cum considerã ASF cã va crește acest indicator în condițiile în care asigurãtorii oferã prime de asigurare RCA insuportabile economic în tarifele de transport?
  6. Potrivit datelor din raportul ASF, în 2015 s-au încheiat 5.191.915 de contracte RCA, iar prima medie RCA a fost de 657 de lei. Din totalul acestor contracte, 5% au generat daune, iar dauna medie plãtitã a fost de 7.106 lei. Înseamnã cã la fiecare 20 de contracte încheiate, pentru unul dintre acestea s-a plãtit o daunã, adicã, în medie, s-au încasat 13.140 de lei și s-au achitat 7.106 lei. De ce diferența, de 46%, nu ajunge pentru gestionarea sistemului de asigurãri?
  7. Conform raportului Consiliului Concurenței, asigurãrile RCA reprezintã 66% din asigurãrile auto. De ce au o pondere așa de mare în activitatea asigurãtorilor dacã reprezintã un produs care aduce mari pierderi conform declarațiilor acestora?
  8. De ce ASF refuzã sã includã în noul proiect de lege RCA un sistem de calcul al tarifelor de primã RCA clar, pe bazã de elemente de cost general acceptate de cãtre asigurãtor, asigurat și ASF? Adoptarea unui astfel de sistem care sã ofere transparența necesarã ar afecta interesele ASF și ale asigurãtorilor? Dacã nu, de ce nu este prevãzut în proiectul de lege?
  9. Conform noului proiect de lege RCA, penalitãțile de întârziere pentru plata despãgubirii sunt de 0,09% pe zi de întârziere, fațã de 0,2% în prezent. De ce ASF dorește reducerea acestor penalitãți la jumãtate dacã în 2015 au fost peste 11.500 de petiții din partea asiguraților împotriva companiilor de asigurãri pentru neplata daunelor în termen?
  10. Conform noului proiect de lege RCA, un asigurat poate aștepta peste 100 de zile plata despãgubirii de la asigurãtor. De ce ASF dorește sã protejeze asigurãtorii impunând acest termen de platã, corelat cu reducerea penalitãților de întârziere la plata despãgubirilor?
  11. Conform noului proiect de lege RCA, asiguratul este obligat sã furnizeze date istorice asigurãtorului iar asigurãtorul poate modifica tariful de primã dupã încheierea poliței dacã asiguratul a omis sã transmitã o parte din aceste informații. De ce ASF dorește sã punã în sarcina asiguratului o procedurã care îl privește exclusiv pe asigurãtor și sistemul de raportare CEDAM?
  12. De ce ASF este bugetat din comisioane primite de la asigurãtori? Cum este asiguratã imparțialitatea acestei instituții în condițiile în care odatã cu creșterea nejustificatã a primelor RCA crește atât bugetul ASF, cât și salariile angajaților?
  13. ASF nu a rãspuns la aceste întrebãri timp de 5 luni, ceea ce demonstreazã faptul cã instituția a generat criza RCA, o întreține prin discuții interminabile și diversioniste numai în interesul asigurãtorilor în dauna intereselor asiguraților. De ce nu își prezintã demisia conducerea ASF pentru a lăsa locul unei echipe competente?

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.